4
|
(a)
|
(i)
|
Khalifah Abu Bakar as-Siddik
merupakan khalifah pertama
dipilih sebagai Khulafa’
al-Rasyidin
Nyatakan sumbangan Abu Bakar
as-Siddik r,a dalam pentadbiran negara
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Nyatakan dua akibat
membelakangkan kepimpinan khulafa’
ar-Rasidin
|
|
|
(b)
|
(i)
|
Kejatuhan pemerintahan
kerajaan Bani Abbasiah telah berakhir disebabkan beberapa faktor.
Jelaskan faktor yang membawa
kejatuhan pemerintahan kerajaan Bani Abbasiah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Terangkan pengajaran yang
dapat diambil daripada kejatuhan tersebut
|
|
|
(c)
|
(i)
|
Senaraikan dua nama
Khulafa ar-Rasyidin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Masyarakat Islam pada zaman
Khulafa ar-Rasyidin terdiri daripada pelbagai masyarakat antaranya yang
memeluk Islam pada zaman Rasulullah.
Nyatakan golongan lain yang
terdapat pada masa itu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Pada zaman Khulafa
ar-Rasyidin beberapa jawatan baru diwujudkan bagi memastikan negara berada di
dalam keadaan mantap antaranya ialah setiausaha (Sahibul Katib) .
Nyatakan dua lagi
jawatan yang lain.
|
|
|
|
|
|
|
|
(d)
|
(i)
|
Nyatakan dua kesan
positif penyebaran Islam pada zaman kerajaan Bani Abbasiah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Bagaimanakah semangat jihad
dapat ditanamkan dalam diri pelajar untuk berjaya dalam kehidupan sebagaimana
yang berlaku pada kerajaan Bani Abbasiah
|
|
|
(e)
|
(i)
|
Kerajaan Bani Umaiyah yang
dipimpin oleh Muawiyah bin Abi Sufian sangat mengambil berat tentang
pertahanan negara.
Nyatakan jenis-jenis tentera
yang terdapat pada Zaman Kerajan Bani Umaiyah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan penambahbaikan yang
telah dilakukan dalam bidang ketenteraan pada Zaman Kerajaan Bani Umaiyah.
|
|
|
|
|
|
|
|
(f)
|
(i)
|
Kharaj, ghanimah dan fai
merupakan sumber kewangan Kerajaan Abbasiyah
Nyatakan dua sumber kewangan yang lain.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan langkah positif yang diambil untuk menggiatkan
aktiviti perdagangan.
|
|
|
|
|
|
|
|
(g)
|
(i)
|
Kekuatan ekonomi pada zaman
bani Umaiyah banyak bergantung kepada pertanian dan perdagangan.
Jelaskan dua usaha
yang dilakukan oleh kerajaan bani Umaiyah bagi memantapkan sektor perdagangan
pada masa itu.
|
|
|
|
(ii)
|
Nyatakan dua hasil
negara pada zaman kerajaan bani Umaiyah selain zakat.
|
|
|
|
|
|
|
|
(h)
|
(i)
|
Kerajaan Abbasiyah merosot
semasa pemerintahan al-Wasiq Billah bin al-Muktasim.
Jelaskan faktor kelemahan
pemerintahan kerajaan Abbasiyah pada masa tersebut.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Nyatakan dua bangsa
yang mempengaruhi percaturan politik kerajaan Abbasiyah pada masa tersebut.
|
|
|
|
|
|
|
|
(i)
|
(i)
|
Kerajaan Bani Umaiyah berjaya
menjadi kuasa besar yang dapat memartabatkan agama Islam di dunia ketika itu.
Nyatakan dua faktor
kejayaan kerajaan Bani Umaiyah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua peranan
generasi kini untuk mengembalikan kegemilangan zaman tersebut
|
|
|
|
|
|
|
|
(j)
|
(i)
|
Kerajaan Abassiyah
menseimbangkan ilmu yang berteraskan wahyu dan ilmu yang berteraskan akal.
Nyatakan dua ilmu
berteraskan akal yang terdapat pada zaman
tersebut .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua faktor
utama perkembangan ilmu pengetahuan pada zaman tersebut.
|
5
|
(a)
|
(i)
|
Ibnu Khaldun ialah tokoh
pelbagai bidang.
Nyatakan dua bukti
kebenaran pernyataan di atas /
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua contoh
Ibnu Khaldun adalah seorang yang tekun
menuntut ilmu
|
|
|
(iii)
|
Ibnu Khaldun meninggalkan
sumbangan yang amat bernilai kepada tamadun manusia.
Nyatakan riwayat hidup Ibnu
Khaldun
|
|
|
|
|
|
|
(iv)
|
Jelaskan dua bukti
yang menunjukkan Ibnu Khaldun adalah tokoh dalam pelbagai bidang.
|
|
|
|
|
|
(b)
|
(i)
|
Imam Ahmad bin Hanbal
rahimahullah seorang yang bertaqwa dan banyak memberi sumbangan terhadap
perkembangan ilmu
Nyatakan dua keperibadian
beliau dari sudut ketaqwaan.
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Terangkan dua cara
Imam Ahmad bin Hanbal mengithbatkan hukum.
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Imam Ahmad bin Hanbal
merupakan tokoh yang teliti dan bersungguh-sungguh dalam menyelidik hadis
serta melindunginya dari pemalsuan
Mengapa beliau digelar
“Al-Hakim”?
|
|
|
(iv)
|
Jelaskan dua sumbangan
beliau.
|
|
(c)
|
(i)
|
Syeikh Muhammad Abduh banyak
memberikan saranan ke arah pembangunan rohani dan jasmani umat Islam
Nyatakan dua saranan beliau.
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan faktor beliau
melakukan pengislahan dalam sistem pendidikan
|
|
|
|
|
|
(d)
|
(i)
|
Imam Abu Hanifah terkenal
dengan ujian yang dihadapi ketika menyampaikan dakwahnya.
Nyatakan dua daripada
ujian tersebut.
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Terangkan dua sumbangan
beliau terhadap masyarakat Islam hingga ke hari ini.
|
|
|
(iii)
|
Imam Abu Hanifah adalah salah
seorang tokoh ilmuan terkenal
Nyatakan dua karya
peninggalan beliau.
|
|
|
|
|
|
|
(iv)
|
Jelaskan dua ujian
yang dilalui oleh beliau dalam mempertahankan pegangannya.
|
|
|
|
|
|
(e)
|
(i)
|
Sheikh Jamaluddin al-Afghani
ialah penggerak kepada perjuangan menentang penjajah.
Nyatakan method yang
digunakan oleh beliau dalam usaha menaikkan semangat umat Islam untuk
menentang penjajah
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan kesan idea Islah
yang dibawa oleh Sheikh Jamaluddin al-Afghani.
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
As-Sayyid Jamaluddin
al-Afghani merupakan pelopor kepada idea islah.
Jelaskan bentuk islah yang
dibawa oleh As-Sayyid Jamaluddin
|
|
|
|
|
|
|
(iv)
|
Nyatakan akhbar yang pernah
diasaskan oleh beliau
|
|
(f)
|
(i)
|
Imam Malik rhm adalah seorang
yang sangat menghormati hadith-hadith Rasulullah SAW.
Nyatakan dua bukti beliau
sangat menghormati hadith Rasulullah.
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan sumbangan Imam
Malik.
|
No comments:
Post a Comment