Bahagian Akhlak/ Adab
3
|
(a)
|
(i)
|
Manusia dijadikan oleh Allah
SWT sebaik-baik kejadian
dilengkapi dengan akal fikiran
Nyatakan kepentingan berfikir
dalam Islam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua garis
panduan dan adab berfikir dalam Islam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Terangkan dua faedah
berfikir yang patut diamalkan dalam
kehidupan anda sebagai pelajar Islam.
|
|
|
(b)
|
(i)
|
Sunat menunaikan solat sunat
musafir dan berdoa sebelum memulakan perjalanan khususnya menaiki kenderaan.
Nyatakan dua perkara lain
yang disunatkan dalam bermusafir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua amalan yang
dilarang ketika bermusafir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Terangkan dua sebab perlunya
beradab ketika bermusafir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
|
(c)
|
(i)
|
Jelaskan dua adab
rakyat terhadap pemimpin.]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii)
|
Nyatakan dua kesan
yang akan berlaku jika sekiranya rakyat tidak mentaati pemimpin.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Selain daripada yang terdapat
dalam hadis di atas, bincangkan sifat yang perlu ada pada seorang pemimpin
menurut Islam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iv)
|
Pemimpin ialah orang yang
dipertanggungjawabkan memimpin sekumpulan manusia atau sesebuah organisasi.
Nyatakan dua tanggungjawab
pemimpin terhadap rakyat.
|
|
|
|
(v)
|
Jelaskan dua adab
rakyat terhadap pemimpin.
|
|
|
|
(vi)
|
Terangkan dua kesan
jika rakyat tidak mentaati pemimpin
|
|
| ||||
|
(d)
|
(i)
|
Vandalisme yang sering
berlaku di tandas sekolah
Nyatakan dua adab
menjaga kemudahan awam supaya masalah ini tidak terjadi.
|
|
|
|
(ii)
|
Situasi di atas tidak wajar
dilakukan oleh murid
Berikan alasan anda
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Dalam usaha mengawal
penggunaan kemudahan awam di sekolah terdapat pelbagai cara boleh laksanakan
untuk meningkatkan rasa bertanggungjawab.
Bincangkan .
|
|
|
|
(iv)
|
Kita wajib bersyukur kerana
pemerintah telah menyediakan banyak kemudahan awam.
Nyatakan dua contoh
penyalahgunaan kemudahan awam.
|
|
|
|
(v)
|
Jelaskan dua sebab
dilarang merosakkan kemudahan awam
|
|
|
|
(vi)
|
Bagaimanakah cara yang boleh
anda lakukan untuk membendung perkara tersebut.
|
|
|
(e)
|
(i)
|
Rasulullah menggalakan
umatnya memberi hadiah kerana ia boleh mengeratkan ukhuwah Islamiah.
Nyatakan maksud memberi
hadiah.
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua adab
memberi hadiah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Terangkan dua kelebihan
memberi hadiah.
|
|
|
|
|
|
|
|
(f)
|
(i)
|
Rasulullah SAW adalah manusia
pilihan yang paling mulia disisi Allah SWT.
Nyatakan dua adab
terhadap Rasulullah SAW
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua tingkahlaku
tidak beradab dengan Rasulullah SAW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Terangkan kerugian orang yang
tidak melakukan sunnah Rasulullah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iv)
|
Nyatakan dua cara
memuliakan Rasulullah SAW.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(v)
|
Terangkan dua kebaikan
beradab dengan Rasulullah SAW.
|
|
|
|
|
|
|
|
(g
|
(i)
|
Jihad merupakan usaha yang
dilakukan oleh seseorang muslim dengan menggunakan seluruh kemampuan untuk
menegakkan Islam dan mendapat keredaan Allah
Jelaskan peringkat jihad
melawan syaitan.
|
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua adab
berjihad yang perlu diamalkan oleh orang yang berjihad di jalan Allah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(iii)
|
Terangkan dua cara
anda melahirkan semangat jihad dalam diri.
|
No comments:
Post a Comment