Tuesday 29 May 2012

MEMBENTUK KECEMERLANGAN REMAJA ISLAM DAN CABARAN MASA KINI

1. MUKADIMAH
Golongan remaja dan belia adalah bilangan yang paling ramai dalam negara ini.
Golongan remaja dan belia sebagai generasi muda perlu mempersiapkan lagi dengan lebih serius bagi memikul tanggungjawab yang semakin berat dan bertambah.
Generasi muda islam perlu hindarkan diri daripada terjerumus ke jurang keruntuhan akhlak, nilai moral yang rendah, kehilangan budi bahasa, sopan santun, kemiskinan, kedhaifan, kemunduran, perpecahan dan penyakit-penyakit yang mengancam generasi muda.
Siapakah yang mampu merobah nasib sesuatu bangsa dan masyarakat sekiranya bangsa dan masyarakat itu tidak berhasrat merobahnya sendiri?
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"
(Ar-Ra'ad 11)
2. KECEMERLANGAN REMAJA
Para remaja dan generasi muda islam boleh mencapai kecemerlangan dan sekaligus dapat menyahut cabaran zaman melalui :

2.1 Pegangan kepada ajaran agama yang betul perlu mengenali diri, mengenali Tuhan memahami tujuan dan kompas kehidupan.
"Sesungguhnya Aku menjadikan manusia khalifah di bumi ini"
"Dia yang menjadikan kamu dari bahan bumi supaya memakmurkannya"
Generasi muda perlu sedar, bahawa kehidupan ini tidak berakhir setakat mati, tetapi ada lagi sebuah kehidupan yang abadi, kehidupan akhirat.
"Sesungguhnya kita ini kepuyaan Allah dan hanya kepadaNya akan kembali"

2.2 Kesanggupan menjalankan tugas sebagai khalifah dan pemakmur alam ini, para remaja perlu ingat bahawa apa jua kerja dan tugas boleh berhasil dengan izin Allah jua
Lantaran itu setiap orang perlu percaya dan yakin kepada kebolehan diri dan percaya dapat melaksanakan dengan sebaik-baiknya.

2.3 Mempunyai tubuh badan yang sihat dan mental yang cerdik lagi cerdas, cekap membuat tanfakapan dan tanggapan, terhadap isu-isu yang berbangkit dan memahami reality.

2.4 Berfikiran terbuka, berfikiran secara perdana, bukan berfikiran kartun, yang remeh temeh berfikiran macam katak dibawah tempurung, berfikiran setakat lingkungan.
Remaja yang berfikiran terbuka, sedia menerima teguran dan nasihat dari siapa jua. Remaja yang bersedia menerima nasihat adalah mereka yang mengerti bahawa teguran dan nasihat datangnya dari orang yang sayang kepadanya.

2.5 Menuntut ilmu sebanyak-banyak mungkin, terutama dalam bidang-bidang yang diperlukan oleh bangsa dan masyarakat, seperti ilmu aqidah, ilmu fekah, ilmu akhlak, ilmu sains. teknologi, perdagangan dan lain-lain. Selagi umat islam gagal dalam pencapaian ilmu, selama itu mereka akan ketinggalan.

2.6 Para remaja perlu mempersiapkan diri dengan kemahiran dan kepakaran supaya dapat meletakkan diri masing-masing sesuai dengan kebolehan dan kemampuan.

2.7 Menjadi satu cabaran kepada para remaja agar mempertahankan keamanan negara yang sedang dinikmati, malah perlu dipertingkatkan lagi. Antara yang mesti diusaha dengan bersungguh-sungguh ialah melepas masyarakat dari belitan rantaian kemiskinan dan kedhaifan.

2.8 Para remaja mesti sensitif dengan soal maruah, terutama maruah bangsa dan agama. Biar kita merasai ada harga diri dan kehormatan diri.

2.9 Untuk mejaga maruah, harga diri dan kehormatan, para remaja perlu hapuskan sikap suka berpoya-poya, berseronok-seronok. Diri dipelihara jangan sampai hangus terbakar menjadi qurban hawa nafsu jahat.
Hapuskan sikap suka kepada hiburan yang melekakan. Habuskan sikap kegilaan pemujaan kepada kebendaan, jangan sampai menjadi korban kebendaan

2.10 Para remaja perlu mendidik agar tahu mengharga masa yang diperuntukan selama dua puluh empat jam itu, kerana umur remaja akan dipersoalkan dihadapan Allah, bagaimana diperguna dan dihabiskan zaman remaja.

3. GENERASI MUDAN DAN PERPADUAN
Tugas generasi muda islam yang sangat penting islah membina dan menggerakkan semangat keinsafan dan kesedaran, semangat unggul kearah ketinggian akal budi dan kegagahan peribadi yang akan menggerakkan, mencelikkan dan membangun zamannya.
Para remaja mesti menyemarakkan semangat kebangsaan yang sihat, yang dapat membina, mendirikan, menekankan perkara penting dalam kehidupan pada zaman yang sangat mencabar ini.
Semangat kebangsaan diharuskan oleh islam dalam usaha untuk membela nasib bangsa, mempertahankan hak, meninggi darjat, dan memertabatkan maruah umat. Semangat kebangsaan yang menghormati prinsip-prinsip keadilan, kemanusiaan, dan kesejagatan islam. Semangat kebangsaan yang menjadi alat penyatuan bangsa dan tamadunnya.
Para remaja harus berganding mahu menuju kearah mewujudkan perpaduan bangsa dan negara tercinta ini. Para remaja mesti membulatkan tekad tidak ingin melahirkan mesyarakat yang berpecah belah yang mempunyai nilai dan norma kehidupan yang bercanggah.
Para remaha mesti berkayakinan bahawa kejayaan proses pembinaan generasi sekarang sangat bergantung sangat bergantung kepada wujudnya perpaduan.

4. KESIMPULAN
Generasi muda islam perlu membuat perubahan kearah yang lebih baik. Islam menggalakkan umatnya maju ke hadapan dan menyesuaikan diri dengan perubahan.
Para remaja perlu sedar bahawa lingkungan hidup ini masih dilingkari oleh kemiskinan dan kedhaifan yang meluas, ketidak upayaan berdiri sendiri, ketiadaan kemahiran saintifik dan teknologi, pergolakan keruntuhan akhlak, sesapan budaya asing, perpecahan, identiti dan keperibadian yang lemah, semuanya itu perlu diubah. Beban tugas ini terpaksa dipikul walau bagaimana berat dan sukar, seperti kata seorang penyair Muhamad Iqbal, sama-sama mencuba mencapai bintang kemudian lihat apa yang mampu dicapai.

Wallahua'Alam.

No comments:

Post a Comment