Tuesday 17 September 2013

PERSIAPAN AKHIR MENGHADAPI 

PEPERIKSAAN PMR 2013

02OCT
Peperiksaan merupakan perkataan yang amat sinonim dengan pelajar. Meskipun terdapat cadangan untuk mengubahsuai kaedah penilaian pelajar sekolah rendah dan menengah, namun peperiksaan UPSR dan PMR masih dilaksanakan seperti biasa pada tahun ini. Peperiksaan masih lagi menjadi pengukur utama kecemerlangan pelajar di peringkat PMR. Biarpun bijak seseorang pelajar tersebut, pasti sukar diiktiraf sekiranya tidak menunjukkan prestasi yang cemerlang di dalam peperiksaan yang didudukinya. Oleh itu peperiksaan PMR yang bakal dihadapi beberapa hari lagi masih perlu diberi perhatian serius sebagai pengukur kecemerlangan pelajar yang penting untuk kesinambungan proses pembelajaran formal.
Sesetengah ibu bapa prihatin sanggup mengambil cuti khusus untuk membantu anak belajar atau setidak-tidaknya dapat memberi sokongan moral sepanjang musim peperiksaan berlangsung. Apatah lagi bagi anak-anak yang tidak mempunyai teknik belajar yang berkesan dan tiada matlamat belajar yang jelas.
Sokongan Ibu Bapa
1. Beri kerjasama kepada anak anda (calon peperiksaan) dengan mengelakkan mereka daripada menerima sebarang tekanan. Segera membantu mereka mengawal tekanan jika ada, sehingga tamat peperiksaan.
2. Jangan jemu memberi dorongan dan keyakinan diri menghadapi peperiksaan sehingga hari terakhir peperiksaan yang diduduki
3.Temani mereka mengulangkaji dan membuat latihan di saat akhir sekiranya perlu. Sesetengah pelajar lebih suka mengulangkaji secara bersendirian.
4. Sediakan keperluan peperiksaan secukupnya seperti pen, pensil, pemadam dan sebagainya.
5. Iringi peperiksaan anak anda dengan doa yang ikhlas
Persediaan Fizikal
1. Tidur yang cukup (sekitar 6-7 jam sehari), tidur berlebihan juga tidak baik. Elakkan tidur antara asar dan maghrib, yang mana boleh menjejaskan kesihatan mental.
2. Makan makanan berkhasiat. Pemakanan tambahan untuk minda juga amat baik seperti kismis, kurma, termasuk air bersih/mineral secukupnya (6-8 gelas sehari)
3. Elakkan kegiatan lasak dan merbahaya bagi mengurangkan risiko kemalangan dan keletihan termasuk sukan lasak.
4. Beriadah, sekadar mengeluarkan peluh, cukup dengan 2-3 kali seminggu. Kurangkan masa bersukan ke tahap yang paling minimum sehingga selesai peperiksaan.
5. Ulangkaji semua topik berkaitan dengan terancang. Bahagikan masa secukupnya untuk setiap mata pelajaran sehingga hari peperiksaan. Rujuk jadual peperiksaan bagi membantu keberkesanan perancangan.
6. Jangan bergantung kepada soalan ramalan. Sebaliknya perlu melakukan latih tubi menggunakan soalan ramalan dan soalan tahun-tahun lepas bagi membiasakan dengan bentuk soalan dan anggaran masa menjawab soalan.
Persediaan Mental
1. Yakin dan gembira untuk menghadapi peperiksaan (semestinya telah melakukan persediaan awal, kalau tidak agak sukar untuk mendapat keyakinan..)
2. Jauhi fikiran negatif tentang peperiksaan yang akan diduduki; contohnya mengelakkan jangkaan dan bayangan bahawa soalan peperiksaan yang bakal dihadapi susah, berfikiran bahawa sijil PMR tidak penting atau seumpamanya.
Persediaan Emosi
1. Elakkan berlakunya konflik samada dengan rakan atau sesiapa sahaja. Jangan terlalu melayan perasaan yang negatif dan jangan mudah ambil hati atau kecewa.
2. Kurangkan komunikasi dan aktiviti sosial (apatah lagi ‘bercewek..’, penggunaan sms dan facebook yang keterlaluan); Penting bagi meningkatkan tumpuan kepada persediaan peperiksaan yang berkesan
Persediaan Rohani
1. Solat hajat, sentiasa mendahuluinya dengan solat taubat. Dilakukan oleh pelajar sendiri, dengan ini mereka lebih berusaha dengan pengharapan yang lebih kepada Allah s.w.t.
2. Mendekatkan diri kepada Allah, menjauhi maksiat dan berdoa kepada Allah s.w.t
3. Mentaati dan menghormati ibu bapa
4. Bertawakkal kepada Allah s.w.t
Tips Di Dewan Peperiksaan.
1. Datang awal ke dewan peperiksaan (pastikan jadual disemak terlebih dahulu)
2. Memasuki dewan peperiksaan dengan penuh yakin
3. Baca soalan yang dikemukakan dengan teliti (faham betul-betul…)
4. Menjawab semua soalan yang terdapat pada kertas soalan (berdasarkan arahan). Jangan biarkan ada soalan yang tidak dijawab.
5. Tinggalkan sementara soalan yang susah dengan menanda soalan tersebut dan kembali menjawab selepas menjawab soalan-soalan yang mudah
6. Semak jawapan sehingga pasti yakin atau sehingga habis masa yang diperuntukkan
7. Jangan keluar awal dari dewan peperiksaan, gunakan masa yang ada untuk semakan. (Masa ini merupakan masa yang paling penting sepanjang 3 tahun persediaan (PMR))
Langkah yang seribu bermula dengan langkah pertama. Walaupun PMR tidak sepenting SPM, sekurang-kurangnya keputusan peperiksaan PMR dapat membuka peluang yang lebih luas untuk pemilihan bidang dengan lebih tepat berdasarkan potensi dan minat pelajar demi kejayaan masa depan yang lebih cemerlang

No comments:

Post a Comment