1
|
|
TAJUK : MAKANAN YANG BAIK
Sabda Rasulullah s.a.w. :
|
|
عَنْ أَبِي هُرَيْرَة رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
قَالَ، قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللهَ
تَعَالَى طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا وَإِنَّ اللهَ أَمَرَ
الْمُؤْمِنِيْنَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِيْنَ فَقَالَ تَعَالَى:
يَـأَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا. وَقَالَ
تَعَالَى: يَـأَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ
مَارَزَقْنَاكُمْ. ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلُ يُطِيْلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ
يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ: يَارَبُّ يَارَبُّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ
وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِىَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى
يُسْتَجَابُ لَهُ.
(رواه
المسلم)
|
|||
|
|
|
|
|
b
|
Hadis di atas menerangkan tentang makanan yang baik.
|
|
|
|
(i)
|
Nyatakan ciri makanan dan minuman yang baik./ SPM2004,2007,2009,2011
[4 markah
|
|
|
(ii)
|
Senaraikan dua ciri makanan yang haram 2013 [4 markah]
|
|
|
(iii)
|
Jelaskan tiga akibat mengabaikan makanan yang halal./
Jelaskan kesan pada diri seseorang yang memakan makanan haram 2005/ Jelaskan
akibat memakan makanan yang haram 2012
[6 markah]
|
|
|
(iv)
|
Nyatakan kepentingan memilih makanan dan minuman yang baik /
Sebutkan tiga hikmat memilih makanan yang baik 2004 Jelaskan kebaikan memakan makanan yang
baik2009/ /Terangkan dua kepentingan mengutamakan malanan yang baik 2011
/ Jelaskan dua hikmah menjauhi makanan dan minuman yang haram terhadap diri sendiri 2013 . [6 markah]
-
|
|
|
(v)
|
Nyatakan satu syarat Islam mengharuskan umatnya memakan
makanan yang haram ketika darurat. Nyatakan dua daripada syarat,
Islam mengharuskan umatnya memakan makanan yang haram ketika darurat
2005,2007 / Jelaskan situasi yang mengharuskan anda makan makanan yang
haram.2011 [4 markah]
|
|
|
(vi)
|
Terangkan dua hikmah rukhsah makan dan minum yang haram
dalam keadaan darurat. [4 markah]
|
|
|
(vii)
|
Hadis di atas menjelaskan tentang perintah Allah SWT kepada para
rasul dan orang-orang beriman antaranya supaya memakan makanan yang baik.
Nyatakan perintah Allah SWT yang lain SPM2005
|
|
|
(viii)
|
Terangkan hubungan antara makanan dengan ibadah 2007
-
|
|
|
(ix)
|
Terangkan dua cara anda menghindarkan diri daripada memakan
makanan yang haram 2009/ Jelaskan dua cara anda mengenal pasti malkanan yang
halal di pasaran 2013
|
|
|
(x)
|
Pakaian melambangkan keperibadian seseorang muslim.
Nyatakan dua garis panduan berpakaian menurut
Islam.2012 [4 markah]
|
|
|
(xi)
|
Senaraikan tiga ciri pakaian yang dilarang dalam
Islam. [6 markah]
|
|
|
(xii)
|
Jelaskan
dua hikmah wanita diwajibkan menutup aurat. [4 markah]
|
|
d
|
Terangkan tiga pengajaran yang dapat diambil daripada
hadis di atas. 2012
[6 markah]
-
|
|
|
TAJUK : PERPADUAN TERAS KEMAJUAN
Sabda Rasulullah s.a.w. :
|
|
عَنْ أَبِي هُرَيْرَة رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ،
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ تَحَاسَدُوا وَلاَ
تَنَاجَشُوا وَلاَ تَبَاغَضُوا وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ بَيْعَ بَعْضُكُمْ عَلَى
بَيْعِ بَعْضٍ وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ اِخْوَانًا. الْمُسْلِمُ أَخُو
الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يَخْذُلُهُ وَلاَ يَكْذِبُهُ وَلاَ
يَحْقِرُهُ، التَّقْوَى هَهُنَا وَيُشِيْرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
بِحَسْبِ امْرِىءٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ. كُلُّ المُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ
وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ. رواه ومسلم
|
|||
|
|
|
|
|
b.
|
Hadis di atas menjelaskan sifat-sifat umat Islam yang menghalang
perpaduan dan kemajuan
|
|
|
|
(i)
|
Nyatakan empat sifat tersebut. (2006,2008,2009,2010,2012 / Nyatakan dua sifat selain daripada berpaling muka (
وَلاَ
تَدَابَرُوا )
2010 [4 markah]
|
|
|
(ii)
|
Jelaskan dua sebab Islam melarang umatnya bersifat seperti
di atas/ perbuatan negatif tersebut/ sifat mazamumah itu.(2004, 2008,2010,2011)
[4 markah
|
|
|
(iii)
|
Nyatakan maksud sifat berikut [2
markah]
|
|
(iv)
|
Nyatakan sebab wujudnya sifat berpaling muka dalam masyarakat.
[2
markah
|
|
|
|
(v)
|
Jelaskan tiga
akibat mengamalkan sifat tersebut kepada masyarakat. 2010,2011 [6 markah]
|
|
|
(vi)
|
Jelaskan tiga
langkah untuk mengeratkan perpaduan dalam masyarakat. Jelaskan dua usaha yang boleh anda lakukan untuk
mengekalkan perpaduan di kalangan rakan sebaya / 2008,2009,2010,2012 [6 markah]
|
|
|
(vii)
|
Nayatkan dua contoh perbuatan menghina di
kalangan pelajar 2004
[6 markah]
|
|
|
(viii)
|
Berdasarkan potongan hadis وَكُونُوا عِبَادَ
اللهِ اِخْوَانًا jelaskan
konsep persaudaraan dalam Islam
2006 [2 markah]
|
|
|
(ix)
|
Terangkan dua pengajaran yang boleh
diamalkan dalam masyarkat 2006 2011 [4 markah]
|
|
|
(x)
|
Terangkan dua pengajaran hadis di atas
selain daripada megekalkan perpaduan dalam masyarakat (2009,)
|
TAJUK : KEHIDUPAN DI DUNIA IBARAT SEORANG PERANTAU
Sabda Rasulullah s.a.w. :
|
|
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ
عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ
سَبِيْلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ
الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ
صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ.
رواه البخارى
|
|
|
|
Hadis di atas menerangkan tentang kehidupan di dunia yang
sementara.
|
|
(i)
|
Jelaskan dua persamaan antara kehidupan manusia di dunia
dengan kehidupan seorang perantau.
[4
markah]
|
(ii)
|
Senaraikan dua amalan yang diperlukan oleh seorang muslim
untuk menghadapi hari akhirat. / Nyatakan dua
bentuk nasihat yang boleh dijadikan amalan untuk hidup bahagia di dunia dan
di akhirat./2005/ dua amalan yang perlu untuk bekalan ke akhirat 2006 / dua
amalan sewajarnya dilakukan semasa sihat
2008 [4 markah]
|
(ii)
|
Rasulullah SAW juga berpesan supaya membuat
persediaan untuk hari akhirat Nyatakan pesanan Rasulullah SAW tersebut 2007
|
(iii)
|
Nyatakan
dua cara anda menguruskan masa untuk menjadi pelajar yang
cemerlang./Nyatakan dua teknik pengurusan masa secara efektif. 2004/2006/2008/2011/2013 [4
markah]
|
(iv)
|
Apakah maksud perantau dalam hadis di atas
2006 [2 markah]
|
(iv)
|
Huraikan pernyataan ”dunia ialah tempat persinggahan 2007
|
(iv)
|
Bagaimanakah anda menentukan wawasan hidup untuk mencapai
cita-cita
|
(v)
|
Jelaskan dua kelebihan menyegerakan segala urusan
kehidupan.2008/2010/201
|
(vi)
|
Nyatakan akibat mengabaikan pesanan Rasulullah
SAW 2007/ Jelaskan dua
akibat menangguhkan urusdan dalam kehidupan
2013 [4
markah]
|
(vii)
|
Apakah maksud takwa ?
[2 markah]
|
(viii)
|
Nyatakan dua cara untuk memperolehi ketakwaan kepada Allah
S.W.T [4 markah]
|
(ix)
|
Terangkan tiga pengajaran yang boleh diteladani daripada
hadis di atas.
[6
markah]
|
(x)
|
Jelaskan cara mendapat ibadah yang
berkualiti sebagai bekalan kehidupan di akhirat
SPM2010
[2 markah]
|
|
|
TAJUK: ORANG BERIMAN KEKASIH ALLAH.
Sabda Rasulullah s.a.w. :
|
|
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ، قَالَ رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللهَ قَالَ مَنْ عَادَى لِي
وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَئٍْ
أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ
إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ
الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي
يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِى بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي
لأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِي لأُعِيْذَنَّهُ.
رواه البخارى
|
|||
|
b
|
Hadis di atas menerangkan tentang orang yang beriman kekasih
Allah S.W.T.
|
|
|
|
(i)
|
Apakah maksud wali Allah S.W.T ? 2007 /2008 /2013 [2 markah]
|
|
|
(ii)
|
Namakan dua wali
Allah S.W.T dari golongan salafus soleh. [2 markah]
|
|
|
(iii)
|
Nyatakan bentuk ancaman
Allah S.W.T terhadap orang yang
memusuhi waliNya. 2007 [2 mar kah ]
|
|
|
(iv)
|
Jelaskan tujuan Allah memberi
ancaman memerangi orang yang memusuhi wali-Nya(2010)
|
|
|
(v)
|
Jelaskan dua kelebihan orang yang sentiasa melakukan
amalan fardhu dan sunat. / kelebihan
orang yang melakukan ibadat nawafil /dua kelebihan seseorang yang menjadi
kekasih Allah SWT 2005 /2006
/2009 /2012
[4 markah]
|
|
|
(vi)
|
Senaraikan dua ciri orang yang soleh berdasarkan hadis di
atas. ciri orang yang diperkenakan doanya
oleh Allah SWT 2010 ** berdasarkan hadis sahaja [2 markah]
|
|
|
(vii)
|
Nyatakan tiga amalan sunat yang boleh mendekatkan diri
kepada Allah S.W.T 2005. tiga contoh ibadat nawafil yang perlu anda amalkan
untuk menjadi yang diredai Allah
SWT2006/2007 /2008/ /2012
[3 markah]
|
|
|
(viii)
|
Jelaskan dua contoh ibadat sunat yang menghubungkan sesama
manusia.
[4
markah]
|
|
|
(ix)
|
Apakah yang dimaksudkan dengan “An-Nawafil”. [2 markah]
|
|
|
(x)
|
Hadis menjelaskan suruhan melaksanakan amalan wajib dan galakkan
melaksanakanamalan sunat. 2009
Nyatakan dua contoh amalan wajib dan dua contoh amalan sunat
|
|
|
(xi)
|
Hadis di atas menjelaskan bahawa Allah akan memerangi orang yang memusuhi
wali-Nya. Senaraikan dua ciri tersebut
2013
|
|
(xii)
|
Nyatakan tiga pengajaran yang dapat diambil daripada hadis
di atas.2008/2010/2013 [6 markah]
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment