|
JABATAN
PELAJARAN NEGERI PULAU PINANG
MODUL LATIHAN BERFOKUS PMR 2013 45 / 1
PENDIDIKAN ISLAM
Kertas 1
Ogos
2 jam Dua jam
JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI
SEHINGGA DIBERITAHU
1.
Kertas soalan ini mengandungi dua bahagian : Bahagian A dan Bahagian B.
2.
Jawab satu soalan daripada Bahagian
A dan semua soalan dalam Bahagian B.
3.
Jawapan anda hendaklah ditulis dalam kertas
jawapan anda sendiri.
Kertas soalan ini mengandungi 10 halaman bercetak
SULIT
Bahagian A
[20 markah]
Bahagian ini mengandungi dua soalan. Jawab satu soalan sahaja.
1
|
(a)
|
Firman Allah SWT :
|
|||
|
|||||
Ayat di atas menjelaskan tentang pelbagai ujian Allah SWT ke atas
manusia.
|
|||||
(i)
|
[2 markah]
|
||||
(ii)
|
Nyatakan maksud taghut.
|
[2 markah]
|
|||
(iii)
|
Jelaskan dua
contoh amalan taghut.
|
[4 markah]
|
|||
(iv)
|
Sebagai seorang
muslim, nyatakan peranan anda dalam menghadapi taghut.
|
||||
[2 markah]
|
(b)
|
Sabda Rasulullah SAW:
Hadis di atas menjelaskan ilmu pengetahuan adalah asas kejayaan.
|
||||
(i)
|
Tuliskan
potongan hadis yang membawa maksud “aku tinggalkan kepada kamu
|
||||
dua perkara”
|
[2 markah]
|
||||
(ii)
|
Mengapakah
kita wajib berpegang kepada al-Quran dan hadis?
|
[2 markah]
|
|||
(iii)
|
Jelaskan usaha yang perlu anda lakukan untuk memahami
al-Quran dan hadis.
|
||||
[2 markah]
|
(c)
|
|
|||
[4 markah]
|
2
|
(a)
|
Firman Allah SWT :
|
|||
Ayat di atas menerangkan bahawa
umat Islam adalah sebaik-baik umat.
|
|||||
(i)
|
ثاتاكن فغرتين كلمة يغ برضاريس
|
[2 markah]
|
|||
(ii)
|
Berdasarkan ayat, apakah
maksud “sebaik-baik umat”?
|
[2 markah]
|
|||
(iii)
|
Jelaskan dua sebab
golongan pendakwah adalah umat yang terbaik.
|
[4 markah]
|
|||
(iv)
|
Bagaimanakah persediaan
anda untuk menjadi umat yang terbaik?
|
[2 markah]
|
|||
(b)
|
Sabda Rasulullah SAW:
Hadis di atas menjelaskan ilmu pengetahuan adalah asas kejayaan.
|
(i)
|
Tulis semula
potongan hadis yang membawa maksud “ …dan perkataan yang baik
|
|||
adalah
sedekah”
|
[2 markah]
|
|||
(ii)
|
Nyatakan dua contoh amalan sedekah yang terdapat
dalam hadis.
|
[2 markah]
|
||
(iii)
|
Bagaimanakah anda boleh mengamalkan amalan sedekah di
sekolah?
|
[2 markah]
|
||
(c)
|
Tulis semula rangkai kata
yang bergaris dalam petikan di bawah
menggunakan tulisan jawi.
|
||
[ 4 markah]
|
|||
Bahagian B
[80 markah]
Jawab semua
soalan
3
|
(a)
|
|
|||||||
Rajah
1
|
|||||||||
(i)
|
Akidah Islamiah diasaskan kepada tiga perkara seperti
dalam rajah 1.
|
||||||||
Nyatakan X dan Y.
|
[ 2 markah]
|
||||||||
(ii)
|
Jelaskan dua tujuan mempelajari ilmu akidah.
|
[ 4 markah]
|
|||||||
(iii)
|
Rakan anda terlibat dalam kumpulan ‘black metal’ yang memuja syaitan.
|
||||||||
Apakah tindakan anda?
|
[2 markah]
|
||||||||
(b)
|
(i)
|
Tauhid bermaksud mengesakan Allah SWT.
|
|||||||
Nyatakan dua
bahagian tauhid.
|
[ 2 markah]
|
||||||||
(ii)
|
Jelaskan dua kesan beriman kepada tauhid terhadap
kehidupan seharian pelajar.
|
||||||||
[4 markah]
|
|||||||||
(c)
|
Terdapat pelbagai keadaan manusia semasa melalui titian al
sirat berdasarkan amalan
|
||||||||
di dunia
|
|||||||||
(i)
|
Nyatakan dua
keadaan tersebut?
|
[2 markah]
|
|||||||
(ii)
|
Terangkan dua
perbezaan konsep al-Mizan di akhirat dengan timbangan di
|
||||||||
dunia.
|
[4 markah]
|
||||||||
4
|
(a)
|
Mandi adalah
ibadat dalam Islam.
|
||
(i)
|
Nyatakan dua
sebab seseorang itu perlu mandi wajib.
|
[2 markah]
|
||
`
|
||||
(ii)
|
Nyatakan dua
rukun mandi wajib.
|
[2 markah]
|
||
(iii)
|
Nyatakan dua
perkara sunat dilakukan ketika mandi wajib.
|
[2 markah]
|
||
(b)
|
Pengurusan
jenazah merupakan fardu kifayah bagi masyarakat Islam.
|
|||
(i)
|
Nyatakan dua
tindakan yang sunat dilakukan terhadap seseorang yang baru
|
|||
meninggal
dunia.
|
[2 markah]
|
|||
(ii)
|
Senaraikan empat
kewajipan yang perlu ditunaikan terhadap jenazah orang Islam
|
|||
yang baru
meninggal dunia.
|
[4 markah]
|
|||
`
|
||||
(iii)
|
Jelaskan dua
hikmah mengkebumikan jenazah .
|
[4 markah]
|
||
(c)
|
Soalan 4 (c)
(i) hingga 4 (c) (iv)
berdasarkan Jadual 2.
|
||||||||
Jadual 2
|
|||||||||
Berdasarkan
Jadual 2 di atas, nyatakan hukum bagi situasi berikut :
|
|||||||||
(i)
|
Saiful tidur
sepanjang siang hari bulan Ramadan.
|
[1 markah]
|
|||||||
(ii)
|
Azali memasukkan air ke dalam hidung
ketika berwuduk .
|
[1 markah]
|
|||||||
(iii)
|
Munir bercakap ketika solat fardu.
|
[1 markah]
|
|||||||
(iv)
|
Puan Halimah tidak berpuasa kerana menyusukan
anak.
|
[1 markah]
|
5
|
(a)
|
Permulaan seruan Islam di Mekah telah ditentang oleh
Musyrikin Quraisy.
|
|||
(i)
|
Nyatakan dua bentuk ancaman yang dihadapi oleh
Rasulullah SAW dalam
|
||||
menyebarkan Islam.
|
[2 markah]
|
||||
(ii)
|
Jelaskan faktor kejayaan Rasulullah SAW dalam
perjuangannya.
|
[2 markah]
|
|||
(b)
|
Saidina Abdul Rahman bin Auf
radiallahuanhu adalah seorang dermawan.
|
||||
(i)
|
Nyatakan secara ringkas riwayat hidup Saidina Abdul Rahman
bin Auf
|
||||
[2 markah]
|
|||||
(i)
|
Senaraikan dua sifat peribadi beliau selain sifat
dermawan
|
[2 markah]
|
|||
(ii)
|
Nyatakan dua bukti yang menunjukkan beliau seorang
dermawan.
|
[2 markah]
|
|||
(c)
|
Piagam Madinah adalah piagam pertama yang
ditulis secara rasmi dalam sejarah dunia.
|
||||
(i)
|
Nyatakan strategi Rasulullah SAW di Madinah selain
daripada mewujudkan
|
||||
Piagam Madinah.
|
[2 markah]
|
||||
(ii)
|
Jelaskan kesan pembentukan Piagam
Madinah.
|
[2 markah]
|
|||
Soalan 5 (d)
(i) dan 5 (d) (ii) berdasarkan Jadual 3
Jadual 3
|
||||||||||||||
(d)
|
Berdasarkan Jadual 3, isi tempat kosong di bawah dengan
jawapan yang betul.
Anda dikehendaki menulis huruf dan jawapan sahaja
[3 markah]
[3 markah]
(ii)
[3 markah]
|
|||||||||||||
6
|
(a)
|
Menjaga
harta sekolah adalah tanggungjawab
bersama.
|
||
(i)
|
Jelaskan dua
usaha yang perlu dilakukan untuk menjaga harta sekolah.
|
|||
[4 markah]
|
||||
(ii)
|
Terangkan dua
akibat merosakkan harta benda sekolah.
|
[4 markah]
|
||
(b)
|
Manusia perlu berdoa untuk mencapai kejayaan.
|
|||
(i)
|
Nyatakan maksud
doa.
|
[2 markah]
|
||
(ii)
|
Jelaskan perbuatan yang menyalahi adab berdoa
|
[2 markah]
|
||
(ii)
|
Nyatakan dua
golongan yang tidak dimakbulkan doanya oleh Allah.
|
[2 markah]
|
||
(c)
|
Islam menggalakkan umatnya beradab semasa
berada dalam majlis
|
|||
(i)
|
Nyatakan dua cara bercakap dengan beradab dalam majlis.
|
[2 markah]
|
||
(ii)
|
Jelaskan dua kesan buruk tidak beradab dalam majlis.
|
[4 markah]
|
||
KERTAS SOALAN TAMAT
bagi lahh jawapan terus.......
ReplyDelete