|
SUB TOPIK
|
PENGUASAAN TAJUK
|
|
|
PERKEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN PADA
ZAMAN KERAJAAN ABBASIAH
|
||
|
1 Bidang ilmu yang
diterokai
|
1.1.Bidang Ilmu
1.2.Contoh ilmu berteraskan wahyu
1.3.Contoh ilmu berteraskan akal
|
|
|
2 Tokoh bidang ilmu
|
2.1.Tokoh ilmu berteraskan wahyu
2.2. Tokoh ilmu berteraskan akal
|
|
|
3 Faktor perkembangan
ilmu pengetahuan
|
3.1. Unsur atau sebab yang
menyumbang
|
|
|
4 Kesan kemajuan dan
perkembangan Ilmu
|
4.1. Kesan kepada ekonomi
4.2. Kesan kepada maruah Islam
4.3. Kesan kepada bangsa Eropah
|
|
|
5 Iktibar yang boleh pelajar contohi
dalam
penguasaan ilmu daripada cendikawan
Islam
|
5.1. Penguasaan pelbagai ilmu
5.2. Integrasi ilmu
5.3. Menuntut ilmu
5.4. Teknologi maklumat
5.5. Perpustakaan di
rumah
|
|
|
PERKEMBANGAN KETENTERAAN PADA ZAMAN
KERAJAAN ABBASIAH
|
||
|
1 Pembaharuan bidang
ketenteraan
|
1.1. Keanggotaan tentera
1.2. Sistem pentadbiran
1.3. Gaji dan imbuhan
|
|
|
2 Struktur organisasi
ketenteraan
|
2.1. Khalifah
2.2. Wazir
2.3. Diwan al-Jund
|
|
|
3 Tugas dan fungsi ketenteraan dalam
menjana keselamatan negara.
|
3.1. Tugas utama
3.2. Tugas bantuan
|
|
|
4 Faktor-faktor
kejayaan tentera Islam
|
4.1. Unsur atau sebab yang
menyumbang
|
|
|
5 Kepentingan keselamatan dan
kestabilan untuk pembangunan dan
kemajuan negara
|
5.1. Kebaikan negara aman
5.2. Keburukan negara
tidak aman
|
|
|
KERAJAAN KHULAFA’ AL-RASYIDIN
( UNIT 2. SISTEM PENTADBIRAN
KHULAFA’ AL-RASYIDIN )
|
||
|
1 Dasar pentadbiran Kerajaan
Khulafa’ al-Rasyidin
|
1.1. Perlembagaan
1.2. Kedudukan khalifah
1.3. Kedudukan pemimpin
1.4. Kedudukan rakyat
|
|
|
2 Pembaharuan sistem
pentadbiranKerajaan
Khulafa’ al-Rasyidin
|
2.1. Majlis Syura Khas
2.2. Pentadbiran wilayah
2.3. Penubuhan Jabatan “Al-Diwan”
|
|
|
3 Cara pelantikanKhalifah Kerajaan
Khulafa’
al-Rasyidin
|
3.1. Proses pelantikan
|
|
|
4 Cara pelantikan pegawai kerajaan
pada
zaman Khulafa’
al-Rasyidin
|
4.1. Kecekapan dan kewibawaan
4.2. Surat pelantikan & bidang
tugas
4.3. Pengisytiharan harta
|
|
|
5 Kebaikan cara pelantikan khalifah
dan
pegawai kerajaan Khulafa’
al-Rasyidin
|
5.1. Kesan positif
pelantikan
|
|
|
KERAJAAN BANI UMAIYAH
( UNIT 2. PENDIDIKAN KERAJAAN BANI
UMAIYAH )
|
||
|
1 Bidang-bidang ilmu
zaman Umaiyah
|
1.1. Naqli
1.2. Aqli
|
|
|
2 Tokoh Ilmuan
|
2.2. Hadis, Perundangan, al-Quran,
Nahu
3.3. Masjid, sekolah dan
perpustakaan
|
|
|
3 Peranan Institusi pendidikan
|
3.1. Kuttab
3.2. Istana-istana
khalifah
|
|
|
4 Kesan perkembangan pendidikan
zaman
Umaiyah
|
4.1. Tamadun Eropah
|
|
|
KEGEMILANGAN DAN KEJATUHAN KERAJAAN
ABBA SIAH
|
||
|
1 Faktor-faktor kegemilangan tamadun
Islam
pada zaman Abbasiah
|
1.1. Politik
1.2. Dasar politik
1.3. Kedudukan Baghdad
1.4. Perpaduan
1.5. Penghayatan
konsep kerja
|
|
|
2 Faktor-Faktor kemerosotan Tamadun
Islam
pada zaman Abbasiah
|
2.1. Pemerintahan
2.2. Wilayah
2.3. Ekonomi
2.4. Fahaman keagamaan
2.5. Serangan luar
|
|
|
3 Peranan generasi sekarang dalam
usaha
mengembalikan kecemerlangan Tamadun
Islam.
|
3.1. Keselamatan negara
3.2. Bidang ekonomi
3.3. Bidang ilmu
3.4. Perpaduan
|
|
|
SUB TOPIK
|
PENGUASAAN TAJUK
|
|
|
IBNU SINA BAPA
PERUBATAN DUNIA
|
||
|
1 Biodata Ibnu Sina
|
1.1. Nama sebenar /gelaran
1.2. Lahir / tempat
1.3. Meninggal / umur / tempat
1.4. Latar belakang
keluarga
|
|
|
2. Keperibadian Ibnu
Sina
|
2.1. Tekun mempelajari ilmu
2.2. Taat beragama
2.3. Pintar
2.4. Berinovatif
|
|
|
3. Pendidikan Ibnu
Sina
|
3.1. Umur mula mempelajari al-Qur’an
3.2. Umur mula menghafaz
3.3. Umur menguasai ilmu perubatan
3.4. Guru-guru Ibnu Sina dalam bidang:
3.4.1. Tasawuf/Feqah
3.4.2. Ilmu Hisab /Geogmetri
3.4.3. Falsafah
3.4.4. Sains /astronomi
3.5. Bidang-bidang
ilmu dikuasai
|
|
|
4. Ketokohan Ibnu Sina
|
Dalam Bidang Perubatan
4.1. Merawat penguasa-penguasa
4.2. Karya yang dihasilkan
4.3. Pencapaian bidang perubatan
4.3.1. Penemuan penyakit baru/punca
4.3.2. Penemuan bidang farmasi
4.3.3. Membangunkan teknologi
perubatan.
4.3.4. Universiti yang menjadikan
karyanya sebagai rujukan.
|
|
|
5. Kesan Peninggalan
Ibnu Sina Dalam
Bidang Ilmu Perubatan
|
5.1. Kesan penyelidikan danpenulisan
pada masa dahulu
5.2. Kesan penyelidikan danpenulisan
pada masa kini
|
|
|
6. Sumbangan Ibnu Sina
Dalam Bidang Ilmu
Dan Pemikiran
|
6.1. Bilangan karya yang dihasilkan.
6.2. Bidang-bidang karyanya.
6.3. Penghargaan yang
diterima
|
|
|
IMAM AS-SYAFIE r.a
|
1.1. Biodata
1.2. Pendidikan
1.3. Sumbangan
|
|
|
AS-SAYED JAMALUDDIN
AL-AFGHANI – Pejuang Islam yang
Gigih
|
1.1.Biodata
1.2. Keperibadian
1.3. Pendidikan
1.4. Sumbangan
1.5 Idea Islah
1.6 Keperluan Islah
|
|
|
IMAM MALIK r.a
|
1.1.Riwayat hidup
- Nama sebenar
- Lahir : tarikh / tempat
- Meninggal : tarikh / tempat
1.2. Pendidikan
- Pendidikan asas
- Guru
1.3. Penghormatan kepada hadis
- Penghormatan terhadap Rasulullah
- Cara penghormatan terhadap hadis
1.4. Sumbangan
- Karya
- Mazhab
|
|
|
IBNU KHALDUN - Tokoh
Sejarawan Ulung
|
1.1. Biodata
- Nama sebenar
- Lahir : tarikh / tempat
- Meninggal : tarikh / tempat
- Jawatan disandang
1.2. Keperibadian
- Tekun cari ilmu
- Berjiwa pemimpin
- Kreatif
1.3. Pendidikan
- Pendidikan asas
- Ilmu dipelajari
- Pendidikan tinggi
1.4. Sumbangan
1.5. Karya Agung
- Gelaran diperolehi
- Karya-karya
|
Monday, 16 September 2013
Fokus Tajuk Penting SPM 2013 ( Tajuk Peruncingan Pendidikan Islam SPM Kertas 1 Bahagian Tamadun dan Tokoh )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment