MODUL 3 PENDIDIKAN ISLAM PMR
TAHUN 2013
No. Soalan
|
Contoh Jawapan
|
Markah
|
||||||||||||||
1
|
(a)
|
(i)
|
Maksud kalimah bergaris :
-
agama / Islam
- dia
beriman / beriman
|
2 isi x 1m = 2m
|
||||||||||||
|
|
(ii)
|
Maksud
Taghut
- Syaitan,
berhala dan apa-apa sahaja kepercayaan dan
amalan yang menyesatkan.
|
1isi x 2m = 2m
|
||||||||||||
|
|
(iii)
|
Dua
contoh amalan taghut:
-
Menyembah berhala
-
Menentang dan mempersendakan okum Allah
-
Menyekutukan Allah dengan sesuatu
-
Zalim kepada manusia atau makhluk Allah
-
Melakukan perbuatan memuja syaitan
-
Melakukan perbuatan khurafat
-
Melakukan maksiat dan perkara-perkara yang dimurkai Allah
|
2 isi x 2m = 4m
|
||||||||||||
|
|
(iv)
|
Peranan
pelajar dalam menghadapi taghut :
-
Melengkapkan diri dengan ilmu agama
-
Tolong-menolong dalam mencegah kemungkaran
-
Berpegang teguh kepada ajaran Islam
-
Memelihara perpaduan umat Islam
- Menegur perbuatan maksiat yang dilakukan
oleh rakan- rakan
-
Memelihara akhlak
-
Sentiasa menunjukkan contoh teladan yang baik
-
Menjaga hubungan baik dengan orang lain.
-
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||||
(b)
|
(i)
|
Potongan hadis yang membawa maksud “ aku
tinggalkan kepada kamu dua perkara ”
تركت فيكم امرين
|
1 isi x2m = 2m
|
|||||||||||||
|
|
(ii)
|
Sebab wajib berpegang teguh kepada al-Quran
dan hadis :
- Kedua-duanya merupakan sumber utama dalam
menentukan
hukum.
- Kita
akan selamat di dunia dan akhirat
- Supaya
iman kukuh / tetap
- Mengelakkan
kita daripada hilang pedoman
- Supaya tidak
terdedah kepada perkara-perkara negatif
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||||
|
|
(iii)
|
Usaha yang perlu dilakukan untuk memahami
al-Quran dan hadis :
- Berusaha membaca kedua-duanya agar betul
bacaan.
- Mengkaji ilmu yang berkaitan dengan
al-Quran dan hadis.
- Memahami tafsir dan huraiannya.
- Mempelajarinya daripada guru/ulamak
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||||
|
(c)
|
|
مغحرمتي
ايبو باف د تونتوت
عملن
ترسبوت ممبري كباءيقن
اوليه
ايت هيندركنله ديري
انق يغ تيدق
برادب
Catatan :
-
Perkataan yang dieja dengan
betul sahaja akan diambil kira dalam pemberian markah.
-
Huruf cerai tidak diterima.
-
Ejaan mengikut Jawi DBP.
|
4 isi x 1m = 4m
|
||||||||||||
No. Soalan
|
Contoh Jawapan
|
Markah
|
||||||||||||
2
|
(a)
|
(i)
|
Maksud
petikan bergaris
-kemungkaran/mungkar
-orang
yang fasik
|
2 isi x 1m = 2m
|
||||||||||
|
|
(ii)
|
-
Maksud dakwah ialah menyeru manusia beriman
kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya serta meninggalkan
laranganNya.
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||
|
|
(iii)
|
Dua cara berdakwah yang berkesan :
- Secara hikmah atau bijaksana dalam
sebarang tindakan
- Secara pengajaran yang baik
- Perdebatan atau perbahasan yang berkesan
- Memberi keterangan dan hujah yang jelas
- Menjadi contoh teladan yang baik kepada
orang lain.
|
2 isi x 2m =4m
|
||||||||||
|
|
(iv)
|
Peranan sebagai pendakwah di sekolah :
- Mengajak rakan-rakan
melakukan perintah Allah dan meninggalkan
kemungkaran.
- Sentiasa berakhlak mulia
- Menyebarkan lmu/berkongsi
ilmu dengan rakan-rakan
- Menunjukkan contoh teladan
yang baik
- Sentiasa menasihati
rakan-rakan yang sering melakukkan kesalahan
- Membimbing rakan menjadi pelajar yang cemerlang.
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||
|
(b)
|
(i)
|
-
وَالْكَلَمَةُ
الطَّيِّبَةُ صَدَقَةٌ
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||
|
|
(ii)
|
Dua kesan beriman
kepada tauhid terhadap kehidupan seharian pelajar.
-
Rajin melakukan solat fardhu/sunat.
-
Suka bersedekah/baca al Qur’an/baca buku .
-
Menjauhi larangan Allah
SWT.
-
Elak bergaul orang yang rosak akhlak
-
Suka majlis ilmu
agama.
|
2 isi x 2m = 4m
|
||||||||||
|
|
(iii)
|
Cara mengamalkan amalan
sedekah di sekolah :
- Menolong rakan dalam
pelajaran
- Bercakap dengan sopan
santun
- Menolong guru/rakan
membawa barang-barang
- Memberi sumbangan /
derma
- Sentiasa
senyum
|
1 isi x 2m = 2m
|
||||||||||
(c)
|
|
اومت إسلام فرلوله بكرجاسام
/ اونتوق ملقساناكن دعوه دالم / فلباضاءي خارا سوفايا اوبجيكتيف / يغ دهارفكن دافت دخافاي
|
4 isi x 1m = 4m
|
|||||||||||
|
|
|
Catatan :
-
Perkataan yang dieja dengan
betul sahaja akan diambil kira dalam pemberian markah.
-
Perkataan yang berulang dikira
sekali sahaja (bergaris)
-
Huruf cerai tidak diterima.
-
Ejaan mengikut Jawi DBP.
|
3
|
(a)
|
(i)
|
Asas akidah
X iman , Y
– Ehsan
|
2
isi x 2m = 4m
|
||||||||||
|
|
(ii)
|
Dua tujuan
mempelajari ilmu aqidah:
- Memantapkan keimanan
dan keyakinan dalam hati tentang kewujudan Allah SWT.
- Dapat mengenal ajaran aqidah yang benar dan yang salah.
- Mempertahankan aqidah daripada dirosaki ajaran yang menyeleweng.
|
2
isi x 2m = 4m
|
||||||||||
|
|
(iii)
|
Tindakan saya
terhadap rakan terlibat ‘balck metal’
-
Nasihat supaya bertaubat.
-
Lapor kepada pihak
berwajib seperti Majlis /Jabatan Agama.
-
Memujuknya berkawan
dengan orang alim/baik akhlak
dan agamanya
|
1 isi
x 2m = 2m
|
||||||||||
|
(b)
|
(i)
|
dua bahagian
tauhid
- Tauhid
rububiyah
- Tauhid Uluhiyah
- Tauhid Asma Walsifat
|
2 isi
x 1m = 2m
|
||||||||||
|
|
(ii)
|
Dua kesan beriman
kepada tauhid terhadap kehidupan seharian pelajar.
-
Rajin melakukan solat fardhu/sunat.
-
Suka bersedekah/baca al Qur’an/baca buku .
-
Menjauhi larangan Allah
SWT.
-
Elak bergaul orang yang rosak akhlak
-
Suka majlis ilmu
agama.
|
2 isi
x 2m = 4m
|
||||||||||
|
(c)
|
(i)
|
Dua keadaan manusia semasa melalui al Sirat. [2markah]
- bergerak pantas
seperti kilat.
- bergerak seperti
angin
- bergerak seperti kuda berlari.
- berjalan
kaki,merangkak,mengesot.
|
2 isi
x 2m = 2m
|
||||||||||
|
|
(ii)
|
Dua perbezaan konsep al Mizan di akhirat dengan
pertimbangan di dunia.
-
|
2 isi
x 2m = 4m
|
No. Soalan
|
Contoh Jawapan
|
Markah
|
||
4.
|
(a)
|
(i)
|
Dua sebab seseorang itu perlu mandi wajib
-
Keluar mani
-
Bersetubuh
-
Mati selain mati syahid
-
Keluar darah haid
-
Keluar darah nifas
-
Wiladah
|
2 isi x 1m = 2m
|
|
|
(ii)
|
Dua rukun mandi wajib
-
Niat
-
Meratakan
air ke seluruh badan
|
2 isi x 1m=2m
|
|
|
(iii)
|
Dua perkara sunat dilakukan ketika mandi
wajib
-
Membersihkan
najis atau kotoran yang ada pada badan
-
Berwuduk
sebelum mandi
-
Memulakan
mandi dengan membaca Bismillah
-
Mendahului
anggota sebelah kanan
-
Menggosok
seluruh anggota badan
-
Menyelati
jari kaki,tangan dan rambut
-
Berdoa
selepas mandi
|
1 isi x 2m = 2m
|
|
(b)
|
(i)
|
Empat
kewajipan yang perlu ditunaikan terhadap jenayah orang Islam yang baru
meninggal dunia.
-
Memandikan
-
Mengafankan
-
Menyolatkan
-
Kebumikan
|
4 isi x 1m = 4m
|
|
|
(ii)
|
Dua tindakan yang sunat dilakukan terhadap
seseorang yang baru meninggal dunia.
-
Menutup mata dan mulu jenazah
-
Melembutkan sendi anggota mayat
-
Menutup tubuh mayat supaya
tertutup auratnya
-
Meletakkan mayat ketempat yang
sesuai
-
Mengadap Qiblat
-
Meletakkan tangan seperti qiam
dalam solat
|
2 isi x 1m = 2m
|
|
|
(iii)
|
Dua hikmah mengkebumikan jenazah .
-
Memuliakan jenazah
-
Menjaga kemaslahatan umum
-
Mengelak gangguan binatang buas
-
Membezakan manusia dengan haiwan
-
Mengembalikan manusia ketempat asal
|
2 isi x 2m = 4m
|
|
(c)
|
(i)
|
- Makruh
|
1m
|
|
|
(ii)
|
-
Sunat
|
1m
|
|
|
(iii)
|
-
Batal
|
1m
|
|
|
(iv)
|
-
Harus
|
1m
|
No. Soalan
|
Contoh Jawapan
|
Markah
|
|||||||||
5
|
(a)
|
(i)
|
Dua bentuk ancaman yang
dihadapi oleh Rasulullah dalam menyebarkan Islam
- Rumah baginda di baling dengan tahi unta
- Di tawarkan dgn pangkat, harta dan wanita
jika menghentikan dakwahnya
- Diugut dan cubaan membunuh Rasulullah – Abu
Jahal cuba menghempas batu besar ketika rasulullah sedang solat di masjidil
Haram.& leher baginda dijerut dgn kain serban
- Dihina, diejek dan didustakan kerasulannya , ajaran Islam
juga dipersendakan
|
2 isi x 1m = 2m
|
|||||||
|
|
(ii)
|
Jelaskan faktor kejayaan Rasulullah SAW dalam
perjuangannya.
- Hidayah serta pertolongan daripada Allah SWT
- Ahhlak mulia yang ditunjuk oleh Rasulullah
saw- menjadi tarikan kepada orang kafir
- Pendekatan
dakwah yang berkesan iaitu
secara berhikmah (bijaksana)
- Sifat sabar Rasulullah dan sahabat dalam
berdakwah
- Ciri ajaran Islam yang mementingkan keadilan
dan persamaan hak - menarik minat golongan miskin dan hamba terhadap ajaran
Islam
|
2 isi x 1m = 2m
|
|||||||
|
(b)
|
(i)
|
Nyatakan secara ringkas riwayat hidup Saidina Abdul Rahman
bin Auf
- Namanya : Uthman bin Affan bin abu al-As bin
Umaiyah
- Keturunan Bani Umaiyah
- Dilahirkan pada tahun 576 masihi ( 6 tahun selepas kelahiran
Rasulullah ), di Mekah
- Dilantik menjadi Khalifah ke-3 daripada
Khulafa' ar-Rasyidin. Pada 644 masihi (23 hijrah)
- Memerintah selama 12 tahun
- Meninggal dunia pada 18 Zulhijjah tahun 35
hijrah kerana dibunuh oleh pemberontak
- Gelarannya : Zun Nurain ( bermaksud
: yang mempunyai dua cahaya ) kerana telah memperisterikan 2 orang puteri
Rasulullah s.a.w.
|
1 isi x 2m = 2m
|
|||||||
|
|
(ii)
|
Senaraikan dua sifat peribadi beliau selain
sifat dermawan
- Taat kepada Allah.
- Rajin beribadah.
- Pemalu/Lembah Lembut/Sopan santun.
- Semangat Jihad yang Tinggi.
|
1 isi x 2m = 2m
|
|||||||
|
|
(iii)
|
Nyatakan dua bukti yang menunjukkan beliau seorang dermawan.
- Membeli perigi Raumah dengan harga 35,000 dirham &
disedekahkan kepada orangramai
- Membeli sebidang tanah bagi membesarkan masjid an-Nabawi
- Memerdekakan hamba pada setiap
hari Jumaat
- Menderma 300 ekor
unta & 10,000 dinar untuk kegunaan Islam dlm
peperangan Tabuk
|
2 isi x 1m = 2m
|
|||||||
|
(c)
|
(i)
|
Nyatakan strategi Rasulullah SAW di Madinah selain
daripada mewujudkan Piagam Madinah
-
Mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar
-
Membina masjid
|
1 isi x 2m = 2m
|
|||||||
|
|
(ii)
|
kesan pembentukan Piagam Madinah.
- Rasulullah diiktiraf
sebagai ketua Negara
- Syariat Islam dapat dijalankan sepenuhnya dalam pentadbiran Negara
- Terbentuk negara Islam pertama di dunia
- Rakyat hidup bersatu padu & keamanan dapat diwujudkan
-
Kegiatan dakwah berjalan lancar samada di dalam
atau di luar Madinah
|
1 isi x 2m = 2m
|
|||||||
|
(d)
|
(i)
|
|
3 isi x 1m = 3m
|
|||||||
|
|
(ii)
|
|
3 isi x 1m = 3m
|
|||||||
No. Soalan
|
Skema
|
Markah
|
||
6
|
(a)
|
(i)
|
Usaha yang perlu
dilakukan untuk menjaga harta benda sekolah:
- Menggunakan peralatan
dengan cermat
- Simpan semula di tempat
asal selepas guna.
- Membaikpulih peralatan
yang rosak
- Menjaganya seperti
menjaga harta benda sendiri
|
2 isi x 2m =4m
|
|
|
(ii)
|
Akibat merosakkan harta
benda sekolah:
- Merugikan pelajar dan sekolah (1m)/kerana
banyak wang perlu dibelanjakan
- Pembelajaran akan terjejas
(1m)/disebabkan tiada kemudahan
- Menyulitkan pengurusan
sekolah (1m)/untuk membaiki kerosakan
- Merugikan negara
(1m)/kerana perlu menyediakan peruntukan khas
|
1 isi = 1m
1 huraian = 1m
2 isi x 2m = 4m
|
|
(b)
|
(i)
|
Doa ialah
memohon/meminta kepada Allah SWT
sesuatu yang diharuskan syarak
-
Memohon kebaikan kepada Allah/menghindar keburukan
-
Memohon/meminta (1m)
-
Memohon /meminta kepada Allah (2m)
|
1 isi x 2m = 2m
|
|
|
(ii)
|
Perbuatan yang menyalahi
adab berdoa
-berdoa dalam keadaan
kotor/bernajis
-tidak menutup aurat
-tidak mengadap kiblat
-tidak yakin doa akan
dimakbulkan
-tidak khusyuk
|
1 isi x 2m = 2m
|
|
|
(ii)
|
Golongan yang tidak dimakbulkan doanya oleh Allah
SWT
-golongan yang melakukan maksiat
-golongan yang
meninggalkan kewajipan terhadap Allah
-golongan yang takbur
dan sombong
-golongan yang tidak
mengamalkan isi kandungan al-quran
|
2 isi x 1m = 2m
|
|
(c)
|
(i)
|
Cara bercakap dengan
beradab dalam majlis
-bercakap dengan
menggunakan perkataan lemah lembut
-bersopan
-menjauhi bahasa yang
kasar dan kesat
-bercakap benar
-mengucapkan kata-kata
yang mudah difahami
|
2 isi x 1m = 2m
|
|
|
(ii)
|
Akibat tidak beradab dalam majlis ialah
-tidak mendapat
kepercayaan kawan-kawan
-dibenci Allah
-menimbulkan perbalahan
dan perpecahan
-jiwa tidak tenang dan
keras hati
-pelajar sukar
menyelesaiakan masalah
-berakhlak buruk
|
2 isi x 2m = 4m
|
No comments:
Post a Comment