dua nama Khulafa ar-Rasyidin
- Sayidina Abu Akar as-Siddiq
- Sayidina Omar al-Khattab
- Sayidina Uthman Bin Affan
- Sayidina Ali Bin Abi Talib
Golongan lain yang terdapat
pada masa itu ( Khulafa ar-Rashidin)
- Masyarakat Islam yang berada
di luar tanah Arab seperti Iraq
- Golongan bukan Islam yang
mendapat perlindungan atau dikenali kafir Zimmi.
Dua lagi jawatan yang lain.
- Pegawai pemungut cukai
(sohibul Kharaj)
- Pegawai polis ( Sohibul
Ahdath )
- Pengurusan perbendaharaan
negara (Sohibul Baitul Mal)
- Ketua hakim (Qadhi al-Qudha)
Saranan ke arah pembangunan
rohani dan jasmani umat Islam
-
Akidah
-
Integrasi ilmu
-
Kecekapan pentadbiran
faktor beliau melakukan
pengislahan dalam sistem pendidikan
- Inspirasi
dari gerakan Islah Jamaluddin al-Afghni yang menjurus ke arah mewujudkan
integrasi ilmu
- Kesedaran
beliau terhadap keperluan kepada islah dalam kurikulm sekolah dan universiti
yang telah ketinggalan zaman
- Sistem
pendidikan masa itu menjurus ke arah taklid buta dan pasif (jumud)
- Kekurangan
prasarana pendidikan serta bantuan dari Kerajaan yang menyebabkan golongan
miskin terpinggir.
Dua kesan positif penyebaran
Islam Zaman KBAbasiyah
- akidah
- Ilmu pengetahuan
- Kebudayaan
- Sistem kemasyarakatan
Semangat jihad tersebut
dapat ditanamkan dalam diri pelajar untuk berjaya dalam kehidupan dengan cara
- Berusaha bersungguh untuk
mencapai kejayaan
- Berjihad untuk menguasai
pelbagai ilmu pengetahuan
- Berjihad untuk melawan hawa
nafsu
- Berjihad untuk memajukan diri
sendiri
- Berjihad untuk mengelakkan
daripada melakukan dosa
- berjihad
Dua ujian dihadapi Imam
Hanafi
- Pernah di penjara dan disebat
100 kali.
- Meninggal dunia ketika di
dalam penjara.
- Dipenjarakan kerana menolak
jawatan sebagai juru tulis surat rasmi kerajaan bani Umaiyyah.
- Juga pernah dipenjarakan
kerana menolak jawatan hakim di Baghdad.
Dua sumbangan
-
Mengasaskan Mazhab Hanafi / yang menjadi
anuti masyarakat Islam hari ini
-
Menghasilkan karya seperti al-Fiqh
al-akbar, kitab al-faraid/ yang menjadi rujukan umat Islam.
-
Kebanyakan masa digunakan untuk mengajar
orang ramai di Masjid.
-
Berfikiran terbuka dan kritis dan terbuka
dalam menyelesaikan masalah fekah.
-
Ulama pertama menyusun kitab fekah
mengikut bab dengan baik dan tersusun.
- Menyusun cara mengeluarkan hukum berdasarkan kepada kaedah
tertentu.
- Seorang yang amat teliti dlm menentukan hukum mengikut
martabat hadis
Jenis tentera Zaman Bani
Umaiyah
1. Tentera sukarela
2. Tentera kerahan tenaga
3. Tentera yang dilatih khas
untuk musim panas dan musim sejuk.
4. Tentera darat
5. Tentera laut
Penambahbaikan yang telah
dilakukan dalam bidang ketenteraan Bani Umaiyah
1. Menyusun tentera mengikut
corak tentera Parsi
2. Menubuhkan angkatan perang
yang teratur
3. Tentera dilatih berperang
pada musi panas dan sejuk
4. Membina pengkalan tentera
laut yang berpusat di Tunisia
5. Menubuhkan jabatan khas yang
dikenali sebagai Dewan al-Jundi
Method yang digunakan oleh Sheikh
Jamaluddin al-Afghani dalam usaha menaikkan semangat umat Islam untuk menentang
penjajah.
1. Melalui pidato yang bernas
dan bersemangat
2. Melalui penghasilan karya
ilmiah
3. Melalui akhbar / al-Urwatul Wusqa
Bentuk islah
yang dibawa oleh As-Sayyid Jamaluddin:
- Mengembalikan kecemerlangan
umat Islam seperti zamanKhulafa’ Ar-Rasyidin
- Membina perpaduan tanpa mengira
bangsa dan budaya
- Mengkritik Taklid A’ma
(mengikut secara membuta tuli)
- Menyeru umat Islam kembali
kepada ajaran Islam yangsebenar
- Menyedarkan umat Islam tentang
keburukan fanatikmazhab
- Menumpukan perhatian kepada usaha
memerdekakantanah air dan pemikiran dari penjajahan
Akhbar yang
pernah diasaskan oleh As-Sayyid Jamaluddin:
- Akhbar Al-Urwatul Wusqa
- Akhbar Misr
- Akhbar At-Tijarah
- Akhbar Al-Khafiqin
Kesan idea Islah yang dibawa
oleh Sheikh Jamaluddin al-Afghani.
1. Meningkatkan daya fikir umat
Islam
2. Membetulkan fahaman umat
Islam berpandukan al-Quran dan Hadith.
3. Mengembalikan keyakinan umat
Islam tentang kemuliaan dan ketakwaan umat Islam
4. Menimbulkan kesedaran untuk
berjuang menentang penjajah
Dua faktor kejayaan kerajaan
Bani Umaiyyah
1. Kecekapan dan kebijaksanaan khalifah
2. Penguasaan ilmu pengetahuan
3. Ekonomi yang stabil
4. Kekuatan tentera
5. Perhubungan baik antara kerajaan dan
rakyat
6. Semangat jihad yang tinggi
Dua peranan generasi kini
untuk mengembalikan kegemilangan zaman tersebut
1. Menghidupkan semangat jihad
2. Berusaha bersungguh-sungguh menguasai
pelbagai bidang ilmu
3. Sentiasa bersatu padu bagi mewujudkan
kemanan negara
4. Mengamalkan semangat juang yang tinggi
dalam usaha membangunkan agama
5. Menangkis segala serangan daripada pihak
musuh
Riwayat hidup Ibnu Khaldun
1. Nama sebenar Rahman bin Muhammad bin
Muhammad
2. Lahir di Tunisia 732H=1332M
3. Berketurunan Arab Yaman yang berhijrah ke
Andalus
4. Bapanya seorang sarjana
5. Sejak Tunisia diserang wabak taun ia
berpindah kebeberapa tempat iaitu al-Geria,Fez,Granada,Bougie dan Mesir
6. Pernah menyandang beberapa jawatan
- S/U Negara di Istana Sultan Abu Ishak
dan Sultan Abu Annan
- Anggota majlis Ilmiah
- Anggota jabatan setiausaha sulit sultan Abu
Salim di Fez,Maghribi
- Duta Granada
- Perdana Menteri Bougie
- Ketua Hakim Negara ( Qadi al-Kudhat ) Mesir
7. Meninggal di Kaherah Mesir 808 H – 1406 M
ketika berumur 87 tahun
Dua bukti menunjukkan Ibnu
Khaldun tokoh dalam pelbagai bidang
1.Sejarawan
- Menganalisis tamadun dari segi permulaan dan
faktor kegemilangan serta kejatuhannya
- Memberi tafsiran sejarah berdasarkan psikologi
,ekonomi,sosiologi,alam sekitar dan geografi
2.Negarawan
-Menyandang beberapa jawatan penting negara
antaranya
- S/U Negara di Istana Sultan Abu Ishak dan Sultan
Abu Annan
-Anggota majlis Ilmiah
-Anggota jabatan setiausaha sulit Sultan Abu Salim
di Fez,Maghribi
-Duta Granada
-Perdana Menteri Bougie
-Ketua Hakim Negara ( Qadi al-Kudhat ) Mesir
3.Penggiat budaya dan kesusasteraan Arab
-Menghasilkan banyak syair
- Jelas kelihatan dalam perbahasan tentang syair
dalam kitab al-Muqaddimah
Dua ilmu berteraskan akal yang terdapat pada
zaman tersebut ( Bani Abbasiyah)
1. Ilmu matematik
2. Ilmu falak
3. Ilmu kimia
4. Ilmu fizik
5. Ilmu geografi
6. Ilmu perubatan
Dua faktor utama perkembangan
ilmu pengetahuan pada zaman tersebut
1. Usaha dan galakan para khalifah yang
mengambil berat ilmu pengetahuan
2. Aktiviti penterjemahan kedua-dua bidang
ilmu/pelbagai bidang ilmu
3. Kestabilan politik dan kewangan /
membolehkan kerajaan memberi tumpuan
kepada pendidikan
4. Kehadiran para sarjana pelbagai bidang
ilmu ke baghdad.
5. Kewujudan prasarana pendidikan yang baik
6. Dasar kerajaan Abassiyah yang memberi
keutamaan kepada ilmu pengetahuan
7. Islam menggalakkan umatnya supaya mengkaji
alam sekitar
8. Hubungan diplomatic antara kerajaan
abassiyah dengan negara-negara luar.
9. Kedudukan Baghdad yang menjadi pusat
keilmuan dan perdagangan antarabangsa.
Dua usaha yang
dilakukan oleh kerajaan bani Umaiyah bagi
memantapkan
sektor perdagangan pada masa itu:
- Membina jalan raya dan
pelabuhan bagi kemudahanpersinggahan kapal.
- Kapal perang khas dibina untuk
mengawal lautan danmembanteras lanun
- Membuat perusahaan kraftangan.
Dua hasil negara
pada zaman kerajaan bani Umaiyah selain
zakat:
- Kharaj
- Jizyah
- Usyur
- Fai’
- Ghanimah
Faktor kelemahan
pemerintahan kerajaan Abbasiyah pada
masa tersebut:
- Khalifah al-Wasiq tidak
melakukan sebarang pembaharuan
- Banyak bergantung kepada
pegawai Turki untuk menjalankan polisi pemerintahan
- Pengaruh Turki dan Parsi
menguasai percaturan politik kerajaan Abbasiyah
Dua bangsa yang
mempengaruhi percaturan politik kerajaan
Abbasiyah pada
masa tersebut:
- Turki
- Parsi
Sebab Imam Ahmad
bin Hanbal digelar “Al-Hakim”:
- Menghafaz lebih daripada 700
ribu hadis
- Mempunyai pengetahuan mendalam
dalam ilmu hadis
Dua sumbangan
beliau:
- Menghasilkan karya (1m) yang menjadi
rujukan seperti kitab al-Musnad (1m) /Tafsir al-Quran, an-Nasikh wal Mansukh,
al-Muqaddam wal Muakhir, Jawabah al-Quran,
at-Tarikh, al-Manasik al-Kabir,
al-Manasik as-Saghir, al-Illah dan as-Solah.
- Pendokong Mazhab Hanbali (1m)
yang tersebar hingga keMesir (1m)/ Iraq, Syria, Hijaz dan Najd.
Sikap
pemerintah kerajaan Umaiyyah
-
sikap pemerintah yang lalai menjalankan tugas dan tanggungjawab kepada rakyat
-
segelintir pemerintah yang cuai melaksanakan tuntutan Islam
-
sikap kemewahan hidup pemerintah
Dua
Method islah dalam dakwah oleh Muhammad Abduh
-
Proses pengajaran di masjid/masjid al-Husin/sekolah/sekolah al-Sultaniah
Beirut/university/university al-Azhar
-
Melalui media massa/majalah/majalah al-Urwatul Wusqa/akhbar
-
Menghasilkan karya-karya/karya Risalah al-Tauhid
-
Jawatan yang di sandang/hakim/mufti
Kesan
perjuangan islah Muhammad Abduh dalam ilmu:
-
Sukatan pengajian di sekolah dan university meliputi bidang ilmu fardhu ain dan
kifayah
-
Kurikulum Uni al-Azhar menjadi model kpd pusat2 pengajian lain
-
Kebajikan pelajar diberi perhatian/asrama/farmasi
-
Menyediakan peruntukan gaji guru
-
Mewujudkan piawaian dalam penganugerahan sijil
Dua
daripada sumber kewangan kerajaan bani Abbasiah
-
Zakat
-
Kharaj/cukai tanah
-
Usyur/cukai pelabuhan/hasil pertanian
-
Jizyah/cukai keatas bukanj islam/cukai kepala
-
Al-Fai/ufti/harta musuh yang berdamai
-
Al-ghanimahharta rampasan perang
Dua
faktor yang membawa kegemilangan kerajaan Bani Abbasiah
-
Kestabilan politik/kekuatan tentera/kecekapan pemimpin
-
Dasar politik kerajaan Bani abbasiah yang disenangi rakyat/adil kepada rakyat
-
Kedudukan Baghdad yang strategic menjadi laluan perdagangan
-
Perpaduan antara kaum/rakyat setia kepada pemimpin
-
Penghayatan konsep kerja sbagai ibadah
-
Perkerkembangan pesat ilmu
-
Kemantapan dkonomi
-
Hubungan diplomatik yang baik
-
Pentadbiran berdasarkan al-quran dan sunnah
Riwayat
hidup Imam Ahmad bin hanbal
-
Nama sebenar Ahmad bin Muhammad bin Hanbal
-
Lahir pada rabiul awal 164H/780 M
-
Lahir di Baghdad Iraq
-
Keturunan nabi Muhammad s.a.w.
-
Merupakan murid imam Shafie
-
Wafat pada 231 H /855 M ketika berumur 77 tahun
Kegigihan
Imam Ahmad bin hanbal yang dapat dicontohi dalam menuntut ilmu
-
Selalu membawa alat tulis/kertas ke mana sahaja
-
Menghafaz al-quran dan mempelajari bahasa arab
-
Pernah keluar sebelum terbit fajar tetapi dilarang ibunya
-
mengembara ke beberapa buah negeri untuk mencari ilmu
No comments:
Post a Comment