Sesuatu yang bukan hadith dikatakan hadith Nabi saw. Bila
muncul bulan Rejab maka ramailah yang menyebut keutamaan bulan Rejab
berdasarkan hadith palsu (hadith rekaan)
Berikut dipanjangkan tulisan Ustaz Khairul
Azmi (pengajar Ma’ahad Darul Fikri Kuantan Pahang) lulusan
bahagian hadith di al-Azhar University.
1.) Hadith yang diriwayatkan oleh
asSilafi bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Kelebihan Rejab atas segala bulan bagaikan
kelebihan Al-Quran atas segala zikir; kelebihan Sya’ban atas segala bulan
adalah seperti kelebihan Muhammad atas segala para Nabi dan kelebihan Ramadhan
atas segala bulan bagaikan kelebihan Allah atas segala hambanya.”
Hadith ini adalah Maudhu’.
Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu’ (Jld 1) –
Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 517
2.) Abu Muhammad Al- Khallal , Ad-Dailami ,
Al-Ashbahani meriwayatkan dari Mansor bin Yazid Al-Asadi , dari Musa bin ‘Imran
, dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Bahawasanya di dalam Syurga ada sebuah sungai yang
dipanggil Rejab , airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada
madu , barangsiapa berpuasa sehari sahaja dari bulan Rejab nescaya Allah memberinya
minum dari sungai itu”.
Kata Az-Zahabi : Mansor bin Yazid tidak dikenali
orangnya dan khabarnya ( Hadithnya ) adalah Batil.
Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu’ (Jld 1) –
Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 5143.)
3. Hadith yang biasa digunakan Puasa Rejab seperti
berikut : Ibnul-Jauzi menyebutkan dari riwayat Al-Furat bin As-Saib , dari
Maimum bin Mahran dari Abu Zarr r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda :
Ertinya:
“Barangsiapa berpuasa sehari dari bulan Rejab
disamakan dengan puasa sebulan . Barangsiapa berpuasa tujuh hari dari bulan
Rejab nescaya ditutup baginya pintu – pintuNeraka Jahim yang tujuh .
Barangsiapa berpuasa lapan hari dari bulan Rejab nescaya dibukakan bagikan
baginya pintu – pintu Syurga yang lapan itu . Barangsiapa berpuasa sepuluh hari
dari bulan Rejab maka Allah menukarkan kejahatan – kejahatannya dengan kebaikan
– kebaikan , dan barangsiapa berpuasa lapan belas hari dari bulan Rejab nescaya
berserulah seorang penyeru bahawasanya telah diampunkan apa yang telah lalu dan
mulakanlah amalan.”
Kata Ibnul-Jauzi : Hadith ini tidak sah Kata
Yahya bin Ma’in : Al – Furat bin As-Saib tidak bernilai apa-apa. Kata
Al-Bukhari dan Ad-Daruquthni : Dia adalah matruk. Dalam sanad juga terdapat
Risydin Abu Abdullah yang juga seorang yang matruk Sumber: Himpunan Hadis Dhaif
dan Maudhu’ (Jld 1) – Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 524 4.)
4. Ibnu – Jauzi menyebutkan dari riwayat Muhammad
bin Abdul – Baqi dari jalan Abu Bakr Muhammad bin Al-Hasan An Naqqasy , dari
Abu Sa’id r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Rejab adalah bulan
Allah , Sya’ban bulanku dan Ramdahan bulan umatku…..dan seterusnya yang
terlalu panjang untuk dinukilkan.
Kata Ibnu – Jauzi :Hadith ini adalah Maudhu’ Al-Kasa-i
yang terdapat dalam sanadnya tidak dikenal orangnya . Manakala An-Naqqassi
iaitu Abu Bakar bin Muhammad bin Al- Hasan An- Naqqassi dituduh berbohong
Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu’ (Jld 1) –
Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 529, kasyful Khafa hadis no 13585.)
5. Hadis mengenai kelebihan solat-solat
tertentu:
“Sesiapa yg bersembahyang maghrib pada malam
pertama di bulan Rejab kemudian bersembahyang 20 rakaat selepasnya, dia membaca
disetiap rakaat surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas sekali dengan sepuluh kali
salam, nescaya Allah menjaga dirinya, keluarganya, hartanya dan anaknya, dan
diselamatkan dari azab kubur, dan dia akan melalui sirot seperti kilat
tanpa dikenakan hisab dan azab”. Sumber
: Fatawa Syeikh Athiyyah Saqr.
Kesimpulan.
1. Para ulama hadis diantaranya Ibnu Hajar
Al-Asqallani, Ibnu Taimiyyah dll menyatakan bahawa tidak ada hadis yg sahih
tentang kelebihan bulan rejab secara khusus melainkan ia adalah termasuk di
antara bulan2 haram.
2. Adapun berpuasa di bulan rejab hukumnya sunnat
sebagaimana yg difatwakan oleh Syeikh Atiyyah Saqr kerana ia termasuk di dalam
bulan2 haram dan ada hadis yg diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Umamah
AlBahili tentang puasa tersebut.
3.Kita perlu berhati2 dlm menukilkan hadis2 kerana
dibimbangi kita mendustai Rasulullah SAW.
Diriwayatkan daripada al-Mughirah r.a katanya: Aku
mendengar Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
Sesungguhnya pendustaan terhadapku adalah tidak
sama dengan pendustaan yang dilakukan terhadap seseorang kerana orang yang sengaja
mendustakanku akan disediakan baginya azab dari api Neraka.
[Bukhari, Kitab Jenazah no 1209, Muslim, Mukaddimah
no 9, TIrmidzi, Kitab Jenazah no 921, Ahmad Juzuk 4/245 & 252]
Rujukan:1. Ahsanul Kalam fit Fatawa Wal ahkam,
Syeikh Athiyyah Saqr Jil 3, ms 65, 443, 4762. Lathoiful Maarif, AlHafiz Ibnu
Rajab Al Hanbali Ms 217- 2353. Kasyful Khafa’, Syeikh Ismail Ajluuni4. Tahzirul
Muslimin minal Ahadis Al maudhuah, Muhammad bin Al Basyir Al-Azhari5.
Al.ahkam.net6. Tanzihus Syariah…, Syeikh Ibnu Iraq Al-Kannani.
No comments:
Post a Comment