1-Mengambil sebab: Melalui hijrah
Rasulullah dan Abu Bakar kita mendapati mereka menggunakan sepenuh
kemampuan mereka untuk menjayakan hijrah. Dan inilah persediaan yang
dituntut dari setiap mukmin, untuk mempersiapkan segala yang mereka
mampu, dan apa jua yang di luar kemampuan tidak dituntut.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan”. (Al-Anfaal:60)
Namun kadang kala selepas mengatur
strategi, kita dapati berlaku perkara-perkara yang di luar perancangan
manusia. Ketika peristiwa hijrah, orang musyrikin telah tiba di rumah
Rasulullah s.a.w sebelum waktu yang baginda jangkakan dan selepas
baginda mengatur strategi mengikut jangkaan baginda s.a.w, orang-orang
yang memburu mereka tiba di pintu Gua Thur, Suraqah dapat mengejar
Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar r.a, dan mereka bertembung dengan
Buraidah Al-Aslami bersama kaumnya.
Tetapi pengajaran yang kita dapati di
sini adalah sekiranya kita mengerahkan seluruh kemampuan dan mengambil
asbab, Allah akan menyempurnakan kekurangan yang berlaku di luar
jangkaan kita. Dengan itu, Allah s.w.t menutup mata-mata orang musyrikin
sehingga mereka tidak nampak Rasulullah s.a.w keluar dari rumah
baginda, Dia tidak membuatkan mereka menjenguk ke dalam gua, Dia
menenggelamkan kaki kuda Suraqah ke dalam pasir dan mencampakkan rasa
takut di hatinya, dan Dia jualah yang melapangkan dada Buraidah dan
kaumnya untuk memeluk Islam.
2- Rasulullah tidak sekali-kali
bergantung pada asbab dan meninggalkan Tuhan bagi asbab, sesungguhnya
baginda mengetahui bahawa asbab tidak akan mendatangkan hasil kecuali
jika Allah kehendaki. Oleh itu, selepas mengerahkan segala asbab dengan
sempurna baginda menyertakan keyakinan yang tinggi bahawa apa yang
dikehendaki Allah pasti berlaku. Ini jelas daripada sabda baginda s.a.w:
“Apa katamu bahawa di samping yang berdua itu ada yang ketiga iaitu Allah!”
Keyakinan baginda s.a.w juga jelas dari
perbuatan baginda yang tidak banyak menoleh dalam perjalanan.
Sesungguhnya baginda telah melaksanakan apa yang dipertanggungjawabkan
ke atasnya, dan apa yang Allah kehendaki pasti akan berlaku. Tanpa
keyakinan seperti ini tidak mungkin Negara Islam akan tertegak.
3- Setiap detik kehidupan baginda s.a.w
tidak pernah sunyi daripada sikap optimis, termasuk ketika perjalanan
hijrah yang bahaya ini. Walaupun nyawa baginda s.a.w dan sahabatnya
diancam ketika itu, baginda mengkhabarkan kepada Suraqah bukan sahaja
tentang kemenangan Islam ke atas kaum Quraisy atau Arab, bahkan tentang
jatuhnya kerajaan Kisra ke atas umat Islam dan harta Kisra menjadi harta
ghanimah (harta rampasan perang).
4- Dalam setiap peringkat kehidupan dan
setiap langkah dakwah baginda s.a.w kita dapati betapa baginda sangat
mementingkan perihal teman. Baginda hidup di Mekah dengan
sahabat-sahabatnya, keluar ke Thaif dengan teman, menemui delegasi
berteman, mengikat baiah berteman, malah ketika hijrah baginda bertanya
kepada Jibril a.s. tentang temannya berhijrah. Semua ini berlaku dalam
keadaan baginda s.a.w seorang rasul yang hebat, namun setiap manusia
memerlukan teman. Rasulullah s.a.w mengajar kita untuk sentiasa mencari
teman yang soleh sebagaimana sabda baginda: “Syaitan bersama seorang dan dia lebih jauh dari yang berdua”.
Walaupun Syaitan tidak mungkin dapat
memperdayakan baginda s.a.w semenjak dadanya dibelah dan dibuang dari
hatinya bahagian syaitan, serta Allah membantunya untuk menghadapi
syaitan sehingga dia (syaitan) memeluk Islam dan mengajaknya ke arah
kebaikan, namun Rasulullah s.a.w tetap mementingkan teman sepertimana
yang diajarkan kepada kita melalui petunjuk sirahnya.
5- Hijrah ini menjelaskan kepada kita
bagaimana seorang pemerintah yang hebat hidup dalam kesusahan rakyatnya.
Baginda s.a.w berhijrah sepertimana mereka, diusir seperti mereka,
penat seperti mereka,sedih seperti mereka, hidup bersama mereka merasai
setiap keperitan dan pengorbanan mereka.
Boleh sahaja Allah s.w.t memindahkan
baginda s.a.w dari Mekah ke Madinah menggunakan Buraq seperti peristiwa
Isra’ dan Mikraj, namun di manakah qudwah? Dari mana kita dapatkan
teladan? Muslimin memerlukan jalan praktikal untuk membina ummah, jalan
yang dalam kemampuan setiap orang muslim. Oleh itu Rasulullah s.a.w
perlu melalui jalan ini walaupun penuh dengan halangan dan kepenatan.
6- Dakwah mengalir dalam darah Rasulullah
s.a.w, baginda tidak pernah melepaskan peluang dan tidak terikat dengan
keadaan untuk mengajak siapa sahaja yang baginda mampu. Sepertimana
baginda menyeru Buraidah dan kaumnya kepada Islam. Baginda s.a.w tidak
memikirkan jalan untuk melepaskan diri dari mereka, malah baginda
menganggap bahawa Allah s.w.t mendatangkan lelaki itu dan kaumnya
sebagai hadiah, pemberian, nikmat, ganjaran dan pahala yang tak terkira.
7- Pada hijrah ini kita dapati bahawa Abu
Bakar As-Siddiq r.a bersedia untuk beramal kerana Allah dalam apa jua
situasi dan pada setiap waktu dan tempat. Perkara yang paling utama
dalam hidup beliau adalah keredhaan Allah s.w.t dan rasul-Nya. Tidak
wujud dalam hidupnya perkataan ‘zuruf’ (situasi), bahkan beliau
mengabaikan situasi yang berlaku dalam hidupnya kerana wujudnya situasi
yang lebih besar, iaitu amal, usaha, pengorbanan dan jihad di jalan
Allah s.w.t.
8- Kita juga dapati betapa cintanya Abu
Bakar r.a kepada Rasulullah s.a.w dan bagaimana beliau tidak menunggu
arahan ataupun permintaan, malah beliau berusaha dalam membuktikan
cintanya kepada Rasulullah s.a.w dengan menyediakan tunggangan, menangis
akibat gembira dipilih menjadi teman hijrah baginda, membersihkan gua,
berjalan di depan dan belakang baginda bagi menjaga baginda, dan banyak
lagi.
Beliau mencintai Rasulullah s.a.w dengan
ikhlas, dan cinta kepada Rasulullah s.a.w adalah satu kewajipan.
Barangsiapa yang mengutamakan cinta lain berbanding cinta kepada
Rasulullah s.a.w, maka dia berada dalam bahaya yang besar. Sabda
Rasulullah s.a.w: “Tidak beriman salah seorang dari kamu sehingga aku lebih dia cintai berbanding ayahnya, anaknya dan manusia seluruhnya” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
9- Pemberian dan infaq As-Siddiq r.a,
beliau mengambil 5000 dirham yang merupakan seluruh hartanya untuk
dibelanjakan demi dakwah. Sebelumnya beliau membelanjakan 35000 dirham
di jalan Allah, kemudian dia terus menginfaqkan hartanya di Madinah, dan
ketika beliau menjadi khalifah, dan ketika beliau di pembaringan
menanti maut. Sesungguhnya beliau r.a telah membeli syurga, dan pemuda
yang memiliki sifat seperti ini berhak diredhai oleh Allah: “Dan
(sebaliknya) akan dijauhkan (azab neraka) itu daripada orang yang
sungguh bertaqwa, yang mendermakan hartanya dengan tujuan membersihkan
dirinya dan harta bendanya, sedang ia tidak menanggung budi sesiapapun,
yang patut di balas, hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha
Tinggi. Dan demi sesungguhnya, ia tetap akan berpuas hati (pada hari
akhirat, dengan mendapat segala yang diharapkannya)” (Al-Lail: 17-21).
10- Tidakkah anda lihat bagaimana
As-Siddiq r.a menggunakan seluruh keluarganya di jalan Allah? Beliau
menggunakan anak lelakinya Abdullah untuk menyampaikan berita-berita,
menggunakan Asma’ anak perempuannya untuk membawa makanan dan minuman,
menggunakan Amir bin Fuhairah hambanya untuk menyembunyikan kesan-kesan
tapak kaki. Sesungguhnya As-Siddiq r.a telah memindahkan cintanya
terhadap dakwah ni kepada ahli keluarganya. Malangnya sesetengah
pendakwah menghidap penyakit ‘uzlah dari keluarga’. Kita dapati mereka
sangat aktif di luar rumah, kemudian mereka tidak melibatkan orang yang
paling rapat dengan mereka untuk beramal demi Allah s.w.t., mereka tidak
berusaha untuk membuatkan ahli keluarga mereka turut merasai kemanisan
iman seperti yang mereka rasai. Ini merupakan satu salah faham yang amat
besar dan pengabaian aulawiyat yang sangat dahsyat. Maka belajarlah
daripada Abu Bakar r.a dan ingatlah: “Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap kamu akan dipersoalkan (dipertanggung jawabkan) tentang rakyatnya”
No comments:
Post a Comment