PENDIDIKAN ISLAM SPM 1223/1 (
KERTAS 1)
BAHAGIAN A:
Soalan Objektif 20 soalan ( 20
markah )
1.
Aneka
pilihan ( soalan 1-20 )
Soalan Struktur 20
Soalan ( 20 markah )
( soalan 21 – 40 )
2.
Isi
tempat kosong
3.
Isi
tempat kosong bergambar rajah / carta / peta minda
BAHAGIAN B:
Terdapat 4 Soalan Subjektif (60 MARKAH) JAWAB 3 SOALAN SAHAJA.
1.
AQIDAH
(
20 markah )
2.
IBADAT
(
20 markah )
Kedua-dua bahagian ini wajib
dijawab.
3.
TAMADUN
/TOKOH / ADAB ( 20 markah )
4.
TAMADUN
/ TOKOH / ADAB ( 20
markah
Soalan no 3 dan no 4 adalah pilihan
ia hanya perlu dijawab satu soalan sahaja.
1. TIPS MENJAWAB SOALAN OBJEKTIF
·
Faham kehendak soalan dan teliti setiap jawapan
·
Pilih
jawapan salah dahulu dan pangkah
·
Perhatikan
penggunaan perkataan ( istilah )
·
Perhatikan
soalan berbentuk ‘bukan’ atau ‘kecuali’
·
Jawab
soalan yang senang dahulu
·
Hitamkan
jawapan yang betul sahaja
2. TIPS MENJAWAB SOALAN ISI TEMPAT KOSONG
·
Memerlukan pemahaman yang mendalam tentang sesuatu pernyataan yang
diberikan.
·
Jawapan
hendaklah tepat (hanya satu jawapan sahaja diperlukan bagi setiap
soalan).
·
Baca
soalan dengan teliti hingga selesai
·
Hafal
istilah-istilah agama yang digunakan dalam Pendidikan Islam Tingkatan 4 dan 5
3. SOALAN BERGAMBAR RAJAH /CARTA /PETA MINDA
·
Soalan
ini memerlukan jawapan yang ringkas dan tepat tentang sesuatu rajah, peta minda atau jadual yang
diberikan.
·
Anda
perlu membaca arahan untuk mengetahui kehendak soalan
yang sebenarnya.
·
Baca
arahan sekurang-kurangnya 2 kali.
KELEMAHAN-KELEMAHAN PELAJAR
1.
MEMBUAT PILIHAN SOALAN YANG TIDAK TEPAT
(Bahagian B Soalan No. 3 dan 4)
2.
TIDAK
MEMAHAMI SOALAN SEPENUHNYA
3.
TIDAK
FAHAM ISTILAH-ISTILAH YANG ADA DALAM SOALAN. ( ISTILAH AGAMA )
4.
TIDAK
ADA PENGENALAN JAWAPAN (INTRO / KEPALA AYAT/ PEMBAYANG)
5.
MENGEMUKAKAN
ISI YANG TIDAK JELAS
6.
JAWAPAN
TIDAK CUKUP ISI
7.
JAWAB TIDAK MAHU LEBIH ( HANYA CUKUP MAKAN)
8.
MENJAWAB
SOALAN DALAM BENTUK PERENGAN SAHAJA
9.
JAWAPAN
YANG DIBERI SEOLAH-OLAH MENGHURAI SEMULA SOALAN
10.
ISI
JAWAPAN HAMPIR SAMA
11.
JAWAPAN
TERLALU PANJANG, SEDANGKAN ISINYA SATU SAHAJA
12.
JAWAPAN
YANG TIDAK MUNASABAH
13.
SOALAN
JENIS PERBEZAAN, PELAJAR TIDAK MEMBUAT KOTAK PERBEZAAN
14.
TIDAK
MENGUASAI HUKUM FEKAH / IBADAT
1.
HUKUM
BETUL ( 1 MARKAH )
2.
ALASAN
BETUL ( 1 MARKAH )JIKA SALAH HUKUM DIKIRA SALAH SEKALIPUN ALASAN BETUL
PENDIDIKAN ISLAM SPM 1223/2 (
KERTAS 2)
·
Terdapat
5 soalan, kesemuanya wajib dijawab
·
Peruntukan
markah penuh ialah 100 markah, setiap satu soalan diberi 20 markah.
·
Semua
jawapan hendaklah ditulis pada buku jawapan yang disediakan oleh LPM.
Cakupan Konteks kertas ini ialah :-
1.
Ayat
dan hadis kefahaman ( 8 – 10 markah
)
2.
maksud
potongan ayat
( 2 markah )
3.
maksud
potongan hadis
( 2 markah
4.
hukum
tajwid
( 4 markah )
5.
hukum
tajwid dan cara bacaan ( 6 markah )
6.
Ayat
hafazan
( 12 markah )
1.
Susun
ayat (dua soalan) 4m + 4m ( 8 markah) tulis nombor secara
melintang atau menegak .
2.
Melengkapkan
ayat ( satu soalan )=( 4 markah )
7.
Kemahiran
jawi ( dua soalan ) 6m + 4m=( 10 markah)
Ø Salah melebihi tiga huruf/perkataan
dalam satu keratan dikira 0 markah
Ø Ejaan bercerai dikira salah/ tidak
diterima
Ø Tertinggal titik melebihi tiga huruf
dalam satu keratan 0 markah
Ø Huruf yang sama, tidak bertitik
dalam satu keratan dikira satu kesalahan sahaja
Ø Menggunakan keadah ejaan jawi DBP (
Dewan Bahasa dan Pustaka )
PEMBAHAGIAN MARKAH KERTAS 2
BIDANG
|
JUM.
TAJUK
|
JUM.
SOALAN
|
MARKAH
|
JUMLAH
MARKAH
|
Ayat
Kefahaman
|
13
|
5
|
10+10+10+10+8
|
48
|
Ayat
hafazan
|
6
|
3
|
4+4+4
|
12
|
Hadis
|
4
|
3
|
6+6+8
|
20
|
Tajwid
|
-
|
2
|
4+6
|
10
|
Jawi
|
-
|
2
|
4+6
|
10
|
STERATEGI MENJAWAB SOALAN KERTAS 2
1.
Anda
perlu menjawab kesemua 5 soalan dalam masa 1 jam 40 minit. Masa yang
dicadangkan untuk menjawab setiap soalan kurang dari 20 minit.
2.
Ikut
arahan sebagaimana yang terdapat pada halaman pertama.
3.
Baca
soalan dengan teliti dan fahami kehendak soalan.
4.
Sekiranya
ada soalan yang sukar, jawab soalan lain terlebih dahulu.
5.
Bagi
soalan ayat Hafazan (melengkapkan ayat dan menyusun ayat)
1.
Anda
mestilah menghafaz ayat yang ditentukan.
6.
Bagi
soalan hukum tajwid
1.
Anda
perlulah mengamati dan memahami soalan dengan berhati-hati dan bertepatan
dengan soalan yang diberi
7. Bagi
soalan menjawikan, anda dikehendaki menukarkan teks yang diberi. Jawapan
hendaklah
mengikut ejaan DBP.
TIP-TIP PENTING !
TEKNIK JAWAPAN PELAJAR.
APA YANG PERLU ANDA BUAT ?
TEKNIK JAWAPAN PELAJAR.
APA YANG PERLU ANDA BUAT ?
1. Baca arahan dengan teliti.
2. Jawab semua soalan yang dipilih
hingga selesai.
3. Tandakan (√ ) bagi soalan yang
telah dijawab.
4. Gunakan helaian baru bagi setiap
nombor soalan yang dipilih.
5. Tinggalkan ruangan satu baris
antara jawapan soalan ceraian (i), (ii) dan sebagainya.
6. Tulis jawapan sama ada rumi atau jawi yang agak kasar.
6. Tulis jawapan sama ada rumi atau jawi yang agak kasar.
7. Jawab
dalam bentuk fakta dengan sedikit huraian .8. Isi
Jawapan biar lebih dari yang dikehendaki kerana pemeriksa akan mencari fakta-fakta
yang betul sahaja untuk diberi markah.
9. Jawapan dalam bentuk esei mesti
mempunyai isi yang tidak meleret-leret.
10. Isi jawapan tidak
berulang-ulang. ( isi membawa maksud yang sama )
11. Jawapan bagi soalan perbezaan,
mestilah jelas. Seelok- eloknya buat dua ruangan.
12. Soalan-soalan yang tidak ditentukan jumlah markah,
12. Soalan-soalan yang tidak ditentukan jumlah markah,
- Sila lihat peruntukan markahnya. Jika 4 markah perlu 2 isi dan jika 6 markah
perlu 3 isi.
13. Pastikan semua soalan
dijawab meskipun dianggap tidak tepat, kerana jawapan yang tersirat
/ kurang jelas akan diterima dan mendapat markah.
14. Semak jawapan dan
bandingkan dengan nombor soalan yang dipilih sebelum dihantar.
15. Susun kertas jawapan
mengikut urutan nombor dari nombor kecil kepada besar. ( 1, 2,3,4 dan 5 )
LARANGAN
( Tolong jangan buat seperti ini )
( Tolong jangan buat seperti ini )
1. Tidak ikut arahan seperti
dihelaian pertama.
2. Menulis diruangan yang
diarahkan untuk mengosongkannya.
3. Jawapan dalam bentuk esei
dengan meleret-leret.
4. Jawapan yang lintang pukang
tidak mengikut susunan nombor
( termasuk ketika mengikat kertas jawapan )
5. Menulis kata-kata
rayuan.
6. Menulis ayat-ayat
al-Quran atau doa-doa tertentu.
7. Tulisan yang terlalu
halus dan berbunga-bunga yang sukar dibaca oleh pemeriksa.
KESALAHAN YANG BIASA DILAKUKAN
- mah Al-Quran / jawi
- Tidak memahami kehendak ayat.
- Tidak memahami soalan yang diberi.
- Fakta yang tidak lengkap / Tidak memberikan isi
- Tidak seimbang memberikan jawapan terutama dalam soalan perbezaan.
- Jawapan tidak menepati kehendak soalan.
- Tidak mahir menggunakan istilah agama.
- Menyalin soalan
No comments:
Post a Comment